9 nov. 2012

Ny på jobbet

Har du någon gång varit det där blåbäret? Att vara ny på jobbet kan vara fantastiskt roligt och otroligt frustrerande. Jag är sedan mitten av oktober ny på tjänsten som Drogpolitisk pressekreterare på Ungdomens Nykterhetsförbund och tipsar idag om fem punkter som hjälper mig som grön på jobbet. 

1 Hitta mandatet 
Se över att ha en balans mellan hur saker har gjorts tidigare och hur du arbetar bäst. Titta på det som har gjorts innan men se vad som blir din prägel. Hur mycket har du möjlighet att förändra? Hur mycket tjänar du på att förändra? Vilka vinster finns av att fortsätta som det har gjorts tidigare? Ta del av det som finns tillgängligt och läs in dig. Du får göra fel! Linda sade åt mig att jag ska satsa på magkänslan och hon säger till om jag går utanför.


2 Häng med kollegorna 
Se till att lära känna dem du arbetar med så får du det roligare på jobbet och du får dessutom bättre möjligheter att lära dig med om din nya arbetsplats. Du kan också hitta de outtalade reglerna lättare när du lär känna de andra och du får kunskap på köpet när du äter lunch. Sm alltid i nya sammanhang är det viktigt att inte döma på första intrycket. Däremot kan första intryck vara riktigt roligt. Jag skriver därför upp första intryck och går sedan tillbaka till dem efteråt för att se vad som har förändrats. När du är ny är det också viktigt att inte hamna för tydligt i ett gäng och fastna där. Det är bra att se sig omkring, lära känns fler och få en god uppfattning om alla. Och ja, om det skulle finnas intriger håll dig utanför tills du har bildat dig en egen uppfattning.


 3 Acceptera startsträckan
Se till att ha marginaler i början. Mycket tar längre tid än vad du tror och du behöver dessutom extra tid för att läsa och för at plugga på. För mig kommer det tillexempel ta ett tag innan UNF:s drogpolitiska program sitter i ryggmärgen.

 4 Förväntningar
Se till att veta vad som förväntas av dig. Vad behöver kollegorna? Vad vill chefen? Hur ska du rapportera? Ta reda på vem du ska fråga angående vad. Diskutera också vad du förväntar dig och vilken introduktion du tror skulle hjälpa dig. Har de redan en tydlig plan med introduktionen? Luta dig tillbaka på de möjligheter som finns till hjälp i starten. Dokumentera - Sofia Karlssons idé om idéboken Anteckna frågor du vill ställa  Anteckna det du får veta, dina uppgifter, deadlines

5 Njut av förälskelsen
 Jag skriver upp roliga händelser och bara suger åt mig av beröm. Jg njuter av att skutta till jobbet och tralla "singing in the rain". Det sägs att förälskelser inte varar för evigt. Min tanke är därför att suga musten av all glädje som finns i det nya och spännande. Skapa minnen att bära med dig och som du kan påminna dig om i fall att jobbt skulle kännas som tråkig rutin framöver. Passa också på av charmen i att vara ny. Det ger möjligheter att ursäkta allt möjligt!!

Organisera och se till att hålla humöret uppe.
Jag använder lappar både för minnesanteckningar
och för peppande meddelanden till mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar