Hur skapar man ett riktigt grymt arrangemang? Så lockade Föreningen Nordens Ungdomsförbund, FNUF, deltagare till kursen Arrangörskap och projektledning. Nu i april samlades jag och andra som var intresserade av att ta del av de tips och trix som utlovades. Här får du ett smakprov av vad dagen innehöll.
Mina anteckningar rymmer bland annat de tre tips du läser här och tankar om att hålla kurser som du får läsa längre fram. Te behövs också för en bra dag. (Eller male tears som det klätt ut sig till) |
1 - Du
Luis Gonzales som ledde kursen poängterade att allting börjar med din drivkraft. Vad är din dröm? Vad vill du uppnå? Låt det skina igenom i det du arrangerar. Låt det vara grunden i ditt entreprenörskap och arrangörskap. Om du har en bild om vart du vill nå hjälper det dig framåt och utan drivkraft är du helt stillastående. Luis säger också "ta med dig så mycket drivkraft att du kan dela med dig till fler".
2 - Laget
Ofta blir det bättre när fler arbetar tillsammans. Mer kompetens, fler infallsvinklar och mer resurser. Tillsammans kan vi bolla idéer och utveckla dem. Men för att allt detta ska komma till sin rätta är det viktigt att vara tydliga med formella roller och att diskutera informella roller. Vilka roller som är bra att ha som formella varierar från fall till fall. Men utöver de vanligaste som sammankallande, ekonomiansvarig och mötesordförande poängterar Luis att peppdoktorn har en viktig roll. Laget behöver den som är djävulens advokat också inför beslut men ofta i samarbetet är peppdoktorn avgörande för att laget ska fungera bra tillsammans. Den som inte bara ser till att gruppen träffas utan att deltagarna i gruppen vill träffas. Luis säger att peppdoktorn ofta är den som gillar att komma tidigare för att sätta på kaffet eller är extra lyhörd för gruppens behov.
3 - De andra
Att kunna se ur andras synvinkel är också viktigt för att nå de andra. Ni vill nå kunder eller gäster på ert event och kanske också sponsorer eller bidragsgivare för att finansiera arrangemanget. För att komma långt behöver vi sälja magi. Luis säger "det handlar om att bygga luftslott". På så sätt kan word of mouth skapas där det som arrangemanget erbjuder sprids vidare till fler. När arrangemanget marknadsförs så till kunder och samarbetspartners är det dels viktigt hur ni levererar själva eventet men också hur ni dagligen representerar det. Luis påpekar att det handlar om att paketera en helhetsupplevelse.
Luis Gonzales inspirerar från talarbordet och kursdeltagare antecknar för att framöver arrangera många lyckade event i och utanför FNUF. |
Gillar du detta inlägg kanske du också är intresserad av:
- Lyckad boklansering - 7 tips om att arrangera event
- Alla inlägg om teambuilding
- Alla blogginlägg om ledarskap
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar