17 mars 2014

Mera mål - Är du i X,Y eller Z?

Ola Wallström driver företaget Mera mål tillsammans med Anette Wallström. Utgångspunkten för företaget är att bidra till individer och företags utveckling. Som företagsnamnet antyder är fokus på mål en stor del av verksamheten och det är också ämnet för ett föredrag Ola Wallström håller på Vimeo.

Prognos eller mål?
Som säljchef gjorde Ola mer en prognos än ett mål. Han tittade bakåt och gjorde en bedömning om vart det verkade logiskt att det barkade hän. Utifrån datan om tidigare insatser och nulägesanalysen om omgivningen så kommer prognosen att nås om du fortsätter på samma sätt.Han säger att prognosen därför kan ses som nuläget men att målet är det önskade läget. Där emellan är det ett gap. Det gapet kallar Ola för "hur". När du sätter höga mål måste du ändra sätt att agera för att att komma framåt. Det är det som svarar på ditt "hur" och får dig att växa.

Ola Wallström kategoriserar efter tre typer av människor

X - utgår från vad hen vet att hen kommer utifrån nuvarande resultat
Y - utgår från en plan som baseras på vad hen tror att hen kan göra
Z - utgår från en fantasi om vad hen vill uppnå

Du kan vara i olika lägen. Ola säger att han var en X-människa som stod och klagade med kollegorna vid kaffemaskinen. Han blev uttråkad och ville nå längre. Första steget var att gå gör en plan som Y-människa. Men det var obehagligt när de andra X-människorna frågade vem han trodde att han var och när planen första gången misslyckades. Ola sade att han, som många andra, vandrade ett tag mellan lägen i X och Y. Men det blev tråkigt och Ola säger att det därför gäller att komma till Z. Fantasin kan ta dig vart som helst och vi kan mer än vad du tror så bygg på målet bit för bit så att du behöver använda din tro istället för logik. Tro att du är värd det och när du sedan siktat mot stjärnorna är det den tron som hjälper dig att gå ut och göra.

Ola Wallström poängterar att det är vanligt att vara rädd för läge Z. Men att det
vore bättre att istället stryka streck över X och Y för att nå längre och må bättre.
När jag ska använda fantasin och sätta mål så känns det ibland svårt. Jag tror att det kan bero på många olika delar. Ibland tror jag att det är för att jag behöver mer kunskap i området. Anders Öfvergård poängterar vikten av kunskap för att sätta lång- och kortsiktiga mål i intervjun med Miyagi Magazine. En annan anledning tror jag stämmer överens med de hinder som Anette Wallström lyfter när hon berättar om att Mera mål jobbar med att hjälpa dig ta bort hinder. Jag har hinder och misstro med vad jag kommer att lyckas med som hindrar mig från att drömma stort eftersom jag då kan bli rädd för att inte nå dit och att det skulle få mig att känna mig misslyckad. Då är det lättare att satsa på en prognos utifrån att jag gör mitt bästa. Hindrar det mig i min utveckling att testa nya sätt att arbeta och tänka? Vad är det som hindrar dig från att fantisera och vara i Z-läge? Hur kan du fantisera för att nå längre?


Olle Wallström satsar denna vecka på intervjuer om motivation och drivkraft. Du kan lyssna på podcastintervjuerna här 17-21 mars. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar