Varifrån kan du hämta skryt?
Du kan hämta skryt från utvärderingar. Har du haft en liknande utbildning tidigare? Finns det något citat som du kan lyfta från tidigare deltagare? Har du statistik från medlemsregister om att ni ökar i någon region? Passa på att skicka ut pressmeddelande och visa sedan det för medlemmarna. Hör någon av sig och berättar varför hen gick med? Skriv upp det och visa för andra. När ni samlas kan medlemmar få berätta sina bästa minnen eller varför de rekommenderar andra att gå med. Skriv listor på era framgångar och lyft viktiga händelser. RFUS har en lista på årtal för viktiga reformer inom sexualpolitik där de lyfter vad som hänt i organisationen och historisk utveckling. Finns det någonting liknande ni kan göra för att berätta om vad ni har bidragit till som organisation?
Skryt i nyhetsbrev
Jag läste en nyhetsbrev från ett företag där den första artikeln var att en nöjd kund berättade och efter det stod det andra nyheter. När jag tidigare har skrivit om nyhetsbrev poängterade att det viktigaste skulle komma först. För mig är inte ett lösryckt citat från en nöjd kund någonting viktigt. Jag är mer intresserad av nyheter inom deras bransch. Istället för att tänka att det var ett intressant företag valde jag att inte läsa de artiklar jag kanske annars hade tyckt verkat spännande och struntade blankt i resten av brevet. Det kändes inte trovärdigt. Hur hade det varit om de istället skrivit mer generellt om kundnöjdhet? Citatet kunde vara rubrik och de hade kunnat berätta att de även var intresserade av att höra min synpunkt. Då hade de kunnat lyfta kundens citat samtidigt som det skulle vara intressant för mig som läsare. Det kan också vara en stående punkt i varje nyhetsbrev men då med kanske mer varierande karaktär än "allt var fantastiskt."
I UNF:s nyhetsbrev lyfts varannan fredag "veckans like". Det är fritt för alla att nominera en person, ett initiativ eller någonting annat att hyllas. På så sätt går det att lyfta positiva exempel i organisationen och det går att stärkas tillsammans. Om vi är bra på att lyfta varandra så kan det också bli lätt att göra det när vi pratar med dem som ännu inte är medlemmar i organisationen.
Skryt om medlemskapets poänger på
Om du är en medlemsburen organisation är det viktigt att lyfta anledningarna till varför någon ska vara medlem. Det är samma sak för dig som säljer produkter eller tjänster även om det inte är samma sak egentligen men ofta med något mindre fokus på ideella värden som att rädda världen. Jag tycker att Svenska Tecknare är ett bra exempel. De beskriver klart och tydligt vilka direkta fördelar du får som medlem och lika tydligt vad organisationens arbete bidrar till för att förbättra för alla organisationens medlemmar som till exempel stärkt upphovsrätt.
Berätta historier
Tidigare i bloggen har du kunnat läsa en intervju med Ingela Skullman som hjälper andra att använda storyteling för att lyckas. Hon poängterar att alla berättelser är sanningsenliga.
storytelling - skapa historier som sprider sig utanför organisationen. Matts Heijbel har skapat en metod för hur du kan locka fram berättelser och med hjälp av dem "befolka varumärket". Det finns en anledning till varför Bibeln är full av berättelser som Jesus sägs ha berättat. Det är lättare att relatera till, minnas och kunna berätta vidare. En berättelse som jag har berättat flera gånger och som för mig är ett tydligt exempel på varför SCUF spelar stor roll var när en pappa berättade om att hans dotter knappt tagit av sig tröjan med texten "Jag är glutenfri". Tidigare hade hon tyckt det varit pinsamt att inte kunna äta samma sak som alla andra men efter att hon hade varit på SCUF:s sommarläger där hon fick tröjan så ville hon ha på sig den på varje familjefoto under resten av sommaren. Hon kunde vara stolt och (gluten)fri.
Bilden är ifrån en presentation på Mat för livet-mässan. När jag håller presentationer brukar jag ofta använda berättelser för att ge liv till viktiga poänger. Ofta finns det mycket bra som görs i organisationen som går att lyfta mer. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar