26 aug. 2011

Praktikstart!

Första dagen är alltid pirrigt nervöst. Jag går till samma plats där jag befunnit mig många gånger förut. Jag öppnar samma dörr som jag gjort tidigare. Men trots det finns det lite pirr i magen. Idag är nämligen första veckan på praktiken.

Denna period av  praktik, eller lärande i arbete som det kallas inom yrkeshögskolan, spenderar jag på Svenska Celiakiungdomsförbundet, (SCUF). Som ideellt aktiv i föreningen har jag en bild av förbundet nu som praktikant och projektledare för ett regionalt kommunikationsprojekt kommer min roll vara en annan.

Projektet går ut på att utveckla kommunikationen mellan medlemmar och förbundets regioner. Min tro är att SCUFs verksamheten ska utgå från medlemmarnas tankar, idéer och önskningar. Precis som att ett företag ska utgå från kundernas behov och måste känna till dem för att nå resultat tror jag att SCUF måste bli bättre på detta för att bli en än mer kraftfull organisation.

För att fundera ut vad kunder eller medlemmar vill ha räcker det inte med att sitta inne på ett fint kontor och tänka. Som ett led av projektet kommer jag därför att genomföra en marknadsundersökning och intervjua engagerade medlemmar.

Omvärldsbevakningen är viktig för att hänga med i utvecklingen. Att lära sig av andras arbete för att göra det egna bättre. I och med det ingår ett erfarenhetsutbyte mellan de olika regionerna i det Regionala Kommunikationsprojektet. Någonting jag har upplevt är att andra organisationer använder sig av storytelling på sina hemsidor och känns mer personliga än SCUF. Detta är någonting som jag ska fundera mer över. Har du bra förslag om hur en organisation kan använda storytelling?  Hör av dig till sophie@scuf.se

På Nackademins utbildning Säljledning och Kvalificerad försäljning har klass sälj10a hunnit läsa kurser i marknadsföring, kundbearbetning och säljlteknik. Kunskaperna från dessa kurser är de jag tror kommer nyttjas mest i det Regionala Kommunikationsprojektet.

Försäljning finns inom många olika områden och det som intresserar mig mest just nu är kundvården, samarbeten, sälj- och kommunikationsstrategier.

Läs mina tankar under min förra praktik här.





Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar