27 maj 2011

Aktivt lyssnande

Hur presterar vi bättre genom att tala mindre? Jo, genom aktivt lyssnande. I förra veckans inlägg om positiva förebilder inom försäljning påpekade Robin James Dronsfield att de bästa säljarna är de bästa lyssnarna.  Även i Nackademins undervisning påpekas vikten av att lyssna och utbildningsansvarige Thomas Bisenius, författaren till läromedlet i kursen säljteknik, skriver "En bra säljare bör hela tiden försöka utveckla sin förmåga att lyssna på kunden."

Den största fördelen med att vara en bra lyssnare är att du får med information om hur du kan hjälpa kunden. Det kan vara uttalad information och ickeverbal kommunikation genom nyanser du märker endast om du är en aktiv lyssnare. Som säljare vinner du även mer förtroende när du är engagerad och samtalsbalansen blir bättre när du jobbar med att låta kunden komma till tals.

Men hur gör vi för att träna det aktiva lyssnandet?
Utbildningen Driv. Så startar du förening och driver projekt innehåller kunskaper om hur projekt planeras och genomförs. Det finns även ett avsnitt som handlar om samarbete och konflikt i projektgruppen. Där belyses aktivt lyssnande som ett sätt att skapa förståelse. Tipsen för att träna på aktivt lyssnande är hämtade från utbildningen.

Ställ dig dessa tre frågor innan du lyssnar:

  1. Vill jag lyssna? 
    - Ibland så är vi i försvarsställning redan innan samtalet och anser att vår syn är komplett.
  2. Är jag öppen?
    - Tror du att du vet vad den andra kommer att säga? Undvik förutfattade meningar.
  3. Vill jag förstå?
    - Om du ställer frågor, är det för att förstå eller för att bekräfta ditt eget perspektiv?
När du lyssnar så se till att vara tyst. Avbryt inte. Använd istället ditt kroppsspråk för att visa intresse och engagemang. Håll fokus på din samtalspartner. Ge talaren tid att uttrycka sig och om du vill fråga så använd öppna frågor. 

Kanske kan du öva med en kollega eller en vän på samma sätt som deltagarna gör i utbildningen Driv. Din samtalspartner får under ett par minuter tala om ett ämne som denne är intresserad av. Du som mottagare är tyst, håller fokus och visar intresse via kroppsspråk. Efter de två tre minuterna får du under en minut sammanfatta vad som sagts och speciellt lyfta fram det som du uppfattade som viktigt.
Talaren utvärderar om återberättelsen stämde och berättar hur det kändes att bli lyssnad på. När du har lyssnat kan du fundera på hur det kändes att verkligen använda det aktiva lyssnandet. Var det något som var svårt? Upptäckte du någonting nytt hos dig själv? Diskutera gemensamt om hur ni kommunicerar. Byt roller och så att båda får berätta och båda får träna på aktivt lyssnande.

Att verkligen lyssna är nyckeln till att förstå varandras behov. Kunders behov är en kärnfråga för säljaren. För en ledare är medarbetarnas behov centrala för att skapa ett bra klimat och en bra grupdynamik.

Gruppdynamiksmodellen FIRO och olika ledartyper inkluderas även i avsnittet om samarbete och konflikt i utbildningen Driv. De andra avsnitten utgörs av mer konkreta projektkunskaper. Nu under sommaren ges Driv. gratis till ungdomar som vill vara med i Sprid. ett samarbete mot rasism. I Stockholm leder jag och Jennifer Jerez utbildningen Driv. 11-12 juni. Anmäl dig här

Vill du lära dig mer om projektarbete och samtidigt driva en utåtriktad antirasistisk aktivitet tillsammans med andra? Då är du välkommen att anmäla dig till Driv., en tvådagarsutbildning i hur du startar och driver egna projekt. Du genomgår utbildningen med unga från andra organisationer som också vill förändra samhället. Som deltagare planerar ni redan under utbildningen en aktivitet mot rasism som ni genomför tillsammans under sommaren. Läs mer här www.peaceworks.se/sprid






Det är en kliché att påpeka att vi har två öron men bara en mun. 
Men finns det fortfarande någonting vi kan lära av uttrycket?

Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.
Vad tycker du om aktivt lyssnande? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar