15 mars 2011

Säljare i praktiken

Säljare har en viktig roll i företaget. Arbetet är omväxlande och uppgifterna kan variera.
I Nackademins tvååriga utbildning Säljledning och Kvalificerad försäljning ingår tre perioder av praktik. Eller som det kallas inom yrkeshögskolan, LIA - Lärande i arbetslivet. Det är nämligen precis vad det är, en lärorik period där de teoretiska kunskaperna omsätts i praktiken.

Enligt Nackademins kurskatalog blir 75% av skolans studenter anställda på sina LIA-företag. En nackademiker, Björn Jonsson beskriver LIA som en "språngbräda ut i arbetslivet". Praktiken ger kontakter, öppnar vägar och ger möjlighet att testa på olika branscher.

För mig har praktiken på Help at Work varit otroligt givande. Jag har arbetat med prospektering, mötesbokning, besökt kunder och varit delaktig i säljprocessen; från kalla samtal till skrivandet av offerter och avtal. Under mina sambesök med olika säljare från Help at Work har jag fått möjlighet att se olika säljstilar och fått insikt i olika företagskulturer. LIA-perioden har utvecklat mitt hanterande av kundkontakter och förmåga att bygga relationer.

Men om man lär sig så mycket på arbetsplatsen varför är det då nödvändigt med studierna?
Säljare är ett yrke där många med rätt personlighet och sinne för affärer gör karriär utan att gå någon formell utbildning. En föredetta klasskamrat hoppade nu av utbildningen och fortsatte som anställd på sitt LIA-företag. Det är en väg att gå. En annan är att läsa på exempelvis Nackademin. Jag ser utbildningen som en värdefull tillgång eftersom det ger mig ett starkt fundament med omfattande kunskaper. På Help at Work har jag haft stor nytta av bland annat kurserna i säljteknik, marknadsföring och företagsekonomi.

Nu under våren kommer fler spännande kurser som kundpsykologi, projektledning och presentationsteknik. Jag kommer fortsätta min karriär på en mer kvalificerad nivå då jag har drivit projekt, arbetat med gruppdynamik och bättre känner till psykologiska faktorer som påverkar kunder. Detta kommer vara till nytta i mitt framtida yrkesliv. Dessutom är det viktigt för min personliga utveckling och kommer ge mig en bredare kompetens.
Eftersom försäljning handlar om förtroende är det viktigt för mig att veta att jag är kompetent och har förmåga att hjälpa kunderna på bästa sätt. Jag vill vara en bra representant för företaget jag arbetar på och kanske i framtiden själv kunna driva ett företag. Här näst ser jag fram emot projektledning, utbildning och att arbeta med kommunikation.

Det finns mycket att upptäcka!

Vill du veta mer om hur det är att studera Säljledning och Kvalificerad försäljning?
- Mejla mig eller skriv en kommentar.

Vill du ha en praktikant från Nackademin?
- Vänd dig till utbildningsansvarig. För Säljledning och Kvalificerad försäljning är det Thomas Bisenius.

Vill du ha mig som praktikant?
Mejla mig!




Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar