20 jan. 2017

Vem är jag? - Hur vi formar vår identitet

Jag är Sophie Martina Charlotte Brömster. Jag är en 28-årig psykologstudent som bor i Örebro men är född Stockholm. Jag är en syster, dotter, vän. Jag är feminist, nykterist och glutenintolerant.  Jag gillar Game of Thrones, lindyhop och att skriva dagbok.  Men vad betyder allt detta? Och vad består egentligen mina olika identiteter av? 

Vi har alla olika identiteter som beskriver delar av oss. Tillsammans skapar det ett koncept vi har av oss själva. Vad våra olika identiteter innehåller baseras på det som gör oss unika och det vi har gemensamt med andra. 

Privat identitet
En privat identitet är någonting som gör oss unika från andra människor. Det behöver så klart inte vara någonting som ingen annan på hela planeten har eller gör.  Men det är någonting som är typiskt oss. Det kan vara vår ålder, att vi verkligen gillar en viss konstnär eller att vi är bra på att dreja temuggar. Bland mina exempel i inledningen kan till exempel faktumet att jag gillar att skriva dagbok ses som en privat identitet eller att jag är född i Stockholm. Det är identiteter som jag oftast kopplar till mig själv. Däremot kan det vara så att jag skapar gemenskap kring detta. Kanske känner jag samhörighet med andra som skriver dagbok eller har träffar med andra Stockholmare i Örebro. Då skulle det kunna vara en mer social identitet. För mig personligen är dagboksskrivandet och Stockholmsbakgrunden någonting som känns mer som privata identiteter. Däremot är feminist och nykterist mer sociala identiteter för mig. För andra kan det vara mer av privata identiteter me för mig handlar det mycket om tillhörighet i en grupp. Feminismen ser jag som en gemenskap med andra engagerade i RFSU, med andra psykologer och psykologstudenter i facebookgruppen Feministiska Psykologer och i ett mer generellt systerskap. Med nykterismen känner jag en stark gemensam identitet med andra som är medlemmar i IOGT-NTO-rörelsen. För andra personer kan nykterhet och feminism vara mer privata identiteter. Det är inte alltid en tydlig gräns mellan privata och sociala identiteter.

Social identitet
En social identitet är en identitet som handlar om vår relation till andra personer. Här handlar det inte om att jag har någonting som skiljer mig från andra personer. Istället handlar det om att jag är med i en grupp och att vi i gruppen har någonting gemensamt från andra som inte är med i vår grupp. Här kan den sociala identiteten handla om att jag är med i min familj till skillnad från alla er som är med i andra familjer. Jag är sexualinformatör för RFSU tillsammans med andra men till skillnad från er som inte är medlemmar i RFSU eller har gått informatörsutbildningen. Jag går tredje terminen på Örebro universitets psykologprogram till skillnad från andra klasser i programmet eller från andra lärosäten eller från er som inte läser till psykolog över huvud taget. De sociala identiteterna handlar helt enkelt om att identifiera sig utifrån en grupptillhörighet. Det är ett skäl till varför vi vill vara med i grupper med status och varför vi gärna vill att grupper vi tillhör ska vara så bra som möjligt.

Vem är du? Och vilka identiteter är viktiga för dig? 




Vi har många olika identiteter och visar dem på olika
sätt vid olika tillfällen. Identiteterna är sådant vi har
gemensamt med andra och sådant som gör oss unika. Vi har
många olika saker som gör oss till just dem vi är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar