17 dec. 2015

Snällhet - en framgångsfaktor

"Jag är näll" ropade min syster för att få julklappar när tomten undrade om snälla det fanns några snälla barn. Snällhet (eller nällhet om du uttalar det som min syster gjorde) kopplat till julen handlar ganska tydligt om att få utdelning. Ofta annars så kan snällhet ge en helt annan association och vi är rädda för att bli utnyttjade, förlora på samarbeten eller att ge för mycket. Men vad är egentligen snällhet och när leder det till framgång?

Snällhet kan ses på olika sätt. Jenny Forsberg som skrivit boken Den snälla företagaren berättade om sin syn på snällhet i en intervju här i bloggen när boken kom ut:
Att vara snäll betyder däremot inte att vara mesig. Det finns tillfällen när ett bestämt och tydligt nej är det snällaste man kan säga till någon. I det snälla sättet att driva företag ingår även att ha respekt för sig själv, sin tid och sin kompetens – så att man till exempel tar tillräckligt betalt för sina tjänster och inte behöver jobba ihjäl sig för att få tillvaron att gå ihop.
Den gamla bilden av snällhet och vad snällhet egentligen betyder för oss idag diskuterades också under Westanders frukostklubb nu i höstas. Då konstaterades det att snällhet kan ge lönsamhet och att det är fördelaktigt att bygga en snällhetskultur. Westander själva arbetar efter det målet och brukar tala om att de satsar på en tillitskultur. Att lita på varandra är en nyckel i ett effektivt samarbete enligt Patrik Westander. Maria André poängterar att tillitskulturen är så pass viktig hos Westander att de frågar kandidater på arbetsintervjuer hos byrån huruvida de ser sig som snälla personer. Patrik säger att det är för att svaret på frågan visar om kandidaten anser att den egna vinsten bygger på någon annans förlust eller om personen har laget i fokus.

Cissi Elwin håller också med om att det är viktiga frågor och tipsar om att börja med sig själv. Hon rekommenderar under Westanders frukostklubb att ta upp frågorna på medarbetarsamtal och att tänka på snällhet och använda det när du sätter dig in i kundernas situation. Är då Cissi snäll? Hon säger att hon försöker. Mattias Hansson arbetade också med att försöka vara snäll och har nyligen gått från att se sig själv som mer tuff och stark till att inse att han är "på den snällare delen av skalan".

Mattias säger att det är viktigt att hitta ett sätt att få in det i arbetsgruppen. Målet behöver inte vara att få in det i missionen, visionen eller liknande. Det är bra att helt enkelt starta, rekommenderar Mattias. Det kommer sedan att spridas.

Jenny Forsberg säger också att snällhet sprids:
Det bästa med snällhet är att det smittar. Om du är snäll mot någon så kommer den personen inte bara att vara snäll mot dig tillbaka, hon kommer också att vara snäll mot nästa person hon möter. Därför kan vi tillsammans sprida snällhet! Jag hoppas att Den snälla företagaren kan öka medvetenheten om att det är både roligt och lönsamt att göra affärer genom att vara snäll. 
Jag upplever också att snällhet växer och att det får oss att växa. Ibland är jag orolig för att bli utnyttjad och i ärlighetens namn har det ju också hänt flera gånger att jag upplevt det. Men de flesta gånger har min snällhet gett bättre samarbeten. Både för mig och för andra. När jag som ledare börjat med snällhet, visat tillit, går det att vara med och skapa en bra kultur.När vi är snälla mot varandra, litar på varandra och försöker förstå varandra kommer vi längre. Jag upplever att de gånger jag faktiskt är ärlig och öppen med både positiva och negativa delar av samarbetet så fungerar relationen bättre. Det är snällhet både mot sig själv och andra att skapa bra förutsättningar för tillit och positiva utbyten.


De säger att pepparkakor gör dig snäll. På bilden ser du Peppis,
en pepparkaka som är väldigt snäll och jobbar för Vit jul.
Snälla jobbjulklappstips till dig själv och andra:
  1. Passa på att ge feedback för att få ett bättre samarbete.
  2. Be andra om feedback.
  3. Har du delegerat en uppgift? Låt då personen ha ägandeskap på riktigt och visa tillit.
  4. Kom ihåg att fira framgångar.
  5. Skapa en trevlig gemenskap kring trevligheter och undvik att fasta i t ex tråkig väderklagan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar