28 sep. 2012

Börja med att förstå

Som alltid när jag förbereder mig inför att påverka vänder jag mig till Camilla Eriksson och hennes bok Retorikiska Om kommunikation i allmänhet och retorik i synnerhet. Denna vecka var det inför en arbetsintervju full av case och spännande uppgifter. För att strukturera tänkandet och skapa ett upplägg hjälper Camilla Erikssons beskrivning av Ciceros modell.

Syfte
Vad är texten till för? Är det meningen att läsaren ska ta till sig ny information? Ska hen få ett nytt perspektiv? Eller är det tid för mottagaren att agera?

Du kan ha kunskapsmål som handlar om att läsaren ska kunna någonting efter att ha läst din text. Attitydmål har ett syfte att mottagaren ska hålla med om åsikterna som framförs. Beteendemål handlar om att få den som läser att göra någonting.
"Ofta poängteras vikten av att utbyta upplysningar - alltså den rent informativa funktionen docere tillåts ta för stor plats i kommunikationen. Utan att väcka känslor och viljor hos mottagarna, movere, kommer dock inte något att förändras."
skriver Camilla Eriksson i boken Retorikiska - om kommunikation i allmänhet och retorik i synnerhet.

Budskap
Budskapet bör innebära en förbättring och gärna uppfattas som nytt samtidigt som det passar in i det rådande systemet.

Målgrupp
Vem är det du pratar till och vem är det du pratar med? Du bör tänka över vem det är du söker och vilka det är du når. Eriksson ställer frågan "Vem ska du prata med för att säkerställa att en så stor del av din målgrupp som möjligt nås av budskapet?"

Avsändare
Vem är rätt talesperson? På kort sikt är avsändarens trovärdighet mycket viktigt men på längre sikt är budskapet det allra viktigaste. Ibland kan du inte byta avsändare se då till att fokusera på de sidor som är mest relevanta.

Sammanhang
Är det rätt tid för budskapet? Vilka andra förväntningar finns? Vad sker i omgivningen?


Om du har ett tips på andra intressanta uppdrag får du gärna vända dig till mig på sophiebromster(@)gmail.com eller 070 813 43 04. Läs också gärna Camilla Eriksson inlägg om dagens ämne. Har du tankar redan nu? Dela dem i en kommentar.

Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar