“Ni
är kunniga, idérika och drivna.” sade Anna Fagerström, PR-kiosken till
småföretagarna på mässan Starta Eget. Det var fascinationen för småföretagares
driv som gjorde att Anna lämnade sin fasta anställning på Nyhetsmorgon, Tv4,
för att sadla om till PR-strateg.
PR-kiosken hjälper
småföretagare att bli en del av mediernas redaktionella utrymme. Anna
Fagerström säger ” som liten företagare måste du bli synlig för att bli valbar.
En småföretagare måste kunna bi synlig utan att ruinera sig.” Pressarbete
behöver inte kosta mycket mer än tiden som läggs ned på det. ”För att ta sig
fram behövs kunskaper” säger Anna.
Som tidigare journalist vill hon bidra med den kompetensen. På mässan
Starta Eget delade hon med sig av sju tips.
1 Ordna
en pressfrukost
Bjud in journalister
för att de ska få se någonting intressant. Papp Limited som säljer
anteckningsböcker bundna enligt traditionell bokbinderikonst. De erbjöd
journalister som arbetade med inredning och design en frukost där de berättade
om bokbinderi. SvD Magasinen skrev en helsida om bokbinderi och Papp Limiteds
passion för papper. De vackra produkterna kom med på bilderna.
För att journalisterna
ska komma till frukosten tipsar Anna Fagerström om en central plats dit det är
lätt att ta sig. ”Det behöver inte vara dyrt men det ska kännas lyxigt.
Någonting ska hända. De ska få se någonting nytt och spännande. Gärna prova
någonting.”
2 Kanske
göra en pressrelease
Under åren Anna
Fagerström arbetade som journalist blev hon nästan dränkt i floder av
pressreleaser. Om du har en nyhet
är det viktigt att tänka igenom vilka redaktioner som kan tänkas vara
intresserade. ”Nästla fram rätt personer.” säger Anna. Hitta den slutkund du
vill nå och tänk på vad hen läser.(Kalla aldrig läsare för kunder när du pratar
med journalister. ”Det är förbjudet!” säger Anna Fagerström) Om du till exempel
har startat en ny bank och vill nå sparande i en viss ålder kanske Amelia är en
bra tidning. Vad finns det för intressant vinkling för Amelia? Du kanske kan ta
upp kvinnors ekonomi eller en ny studie som jämför kvinnors och mäns sparande.
3 Använd
kontakter
Känner du journalister?
Har du en vän som känner journalister? Anna tipsar om att se över ditt nätverk.
Om du inte har kontakt eller kontakter som har kontakt med journalister tipsar
hon om Twitter. ”Följ journalister. De efterlyser relativt ofta.” Anna
Fagerström säger att du kan bygga en relation genom att tipsa inom ditt område
och skapa en dialog.
4 Älska
läsarna
”Det journalisterna gör
hela dagarna är att älska läsarna” säger Anna Fagerström under sin föreläsning.
”Se till att älska läsarna för att få samma perspektiv som journalisterna. Tänk
på vad du kan ge och lägg säljet åt sidan.”
5 Belys
problemet som du löser
Du arbetar med
att lösa ett problem. ”Vem har problemet? Hur yttrar det sig? Hur går det att
hantera? Hur många är det som har problemet och vilken effekt blir det?” Jag
undrar om det finns en risk att bli för negativ. Anna svarar att det går att
gräva ned sig ordentligt eftersom du sedan kommer med en lösning. Anna föreslår
att använda ett case. För din nya kurs i
privatekonomi kan det handla om en person som
har blivit snuvad av en dum bank. Det fick konsekvenser men sedan fick personen
ordning på sin ekonomi. I tips 6 bjuder du nämligen på lösningar.
6 Bjud på lösningar
Genom att visa
på lösningar blir du trovärdig. När du berättar om lösningar är det viktigt att
det inte uppfattas som försäljning. Anna Fagerström påpekar att ”journalister ska
vara fristående och oberoende. De kan inte rekommendera ett speciellt
företag.” För att hålla dig på rätt sida av skiljelinjen anser Anna att det är
bra att utgå från sin egen person och de egna drivkrafterna. ”Är du en frisör
som är bra på ditt yrke ska du inte lyfta fram när det går att boka tid. Du kan
istället berätta om varför du älskar hår, vilka frisyrer du gillar och var du
fann din passion. Det handlar om att inspirera.” Tänk på storytelling och
berätta istället för att ha säljfokus.
7 Tänk bildmässigt
Har du bra
bilder och bildidéer är det större sannolikhet att du kommer med. ”Du behöver
inte själv ha bra bilder men du bör ha en idé om hur det kan se ut
bildmässigt.” På sin föreläsning visar Anna ett klipp där programledarna i
Nyhetsmorgon slår sönder datorer och berättar att det finns ett Anger room i
Dallas. Svenska psykologer sitter sedan i morgonsoffan och diskuterar sätt att
hantera ilska. Det är få av tittarna som kommer att åka till Dallas men det
blir bra bilder. Finns det någonting som går att illustrera och som ligger nära
det du arbetar med?
Anna säger att
bild och speciellt film ger oss ett starkare intryck av en annan person. Anna
Fagerström använder själv video i PR-kioskens kommunikation. Hon hjälper också
småföretagare att skapa sina egna filmer som kan användas för att journalister,
kunder eller samarbetspartners ska få en bättre bild av dig. Hon rekommenderar
miljöer som relaterar till det du arbetar med. ”Jobbar du med matlagning ska du vara i köket. Det ska vara
en städad miljö men inte steril.” Ljudet är viktigt poängterar hon. För att
lyckas med filmen är det bra om du testar olika ljus och tränar för att det ska
låta bättre.
Vad är din vision?
Anna
Fagerströms vision är att med PR-kiosken kunna hjälpa så många som möjligt.
”Det är förvånansvärt att det är så få som vågar.” Hon vill inspirera fler till
att se att de har någonting att komma med. ”Vem som helst som har en bra idé
har chans att komma med.” Se till att hitta din passion för att lyckas bättre
med dina presskontakter. Vad driver dig?
Anna Fagerström föreläser på mässan Eget företag. |
Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar