19 okt. 2012

7 presstips med PR-kiosken


“Ni är kunniga, idérika och drivna.” sade Anna Fagerström, PR-kiosken till småföretagarna på mässan Starta Eget. Det var fascinationen för småföretagares driv som gjorde att Anna lämnade sin fasta anställning på Nyhetsmorgon, Tv4, för att sadla om till PR-strateg.

PR-kiosken hjälper småföretagare att bli en del av mediernas redaktionella utrymme. Anna Fagerström säger ” som liten företagare måste du bli synlig för att bli valbar. En småföretagare måste kunna bi synlig utan att ruinera sig.” Pressarbete behöver inte kosta mycket mer än tiden som läggs ned på det. ”För att ta sig fram behövs kunskaper” säger Anna.  Som tidigare journalist vill hon bidra med den kompetensen. På mässan Starta Eget delade hon med sig av sju tips.

1            Ordna en pressfrukost
Bjud in journalister för att de ska få se någonting intressant. Papp Limited som säljer anteckningsböcker bundna enligt traditionell bokbinderikonst. De erbjöd journalister som arbetade med inredning och design en frukost där de berättade om bokbinderi. SvD Magasinen skrev en helsida om bokbinderi och Papp Limiteds passion för papper. De vackra produkterna kom med på bilderna.

För att journalisterna ska komma till frukosten tipsar Anna Fagerström om en central plats dit det är lätt att ta sig. ”Det behöver inte vara dyrt men det ska kännas lyxigt. Någonting ska hända. De ska få se någonting nytt och spännande. Gärna prova någonting.”

2            Kanske göra en pressrelease
Under åren Anna Fagerström arbetade som journalist blev hon nästan dränkt i floder av pressreleaser.  Om du har en nyhet är det viktigt att tänka igenom vilka redaktioner som kan tänkas vara intresserade. ”Nästla fram rätt personer.” säger Anna. Hitta den slutkund du vill nå och tänk på vad hen läser.(Kalla aldrig läsare för kunder när du pratar med journalister. ”Det är förbjudet!” säger Anna Fagerström) Om du till exempel har startat en ny bank och vill nå sparande i en viss ålder kanske Amelia är en bra tidning. Vad finns det för intressant vinkling för Amelia? Du kanske kan ta upp kvinnors ekonomi eller en ny studie som jämför kvinnors och mäns sparande.

3            Använd kontakter
Känner du journalister? Har du en vän som känner journalister? Anna tipsar om att se över ditt nätverk. Om du inte har kontakt eller kontakter som har kontakt med journalister tipsar hon om Twitter. ”Följ journalister. De efterlyser relativt ofta.” Anna Fagerström säger att du kan bygga en relation genom att tipsa inom ditt område och skapa en dialog.

4            Älska läsarna
”Det journalisterna gör hela dagarna är att älska läsarna” säger Anna Fagerström under sin föreläsning. ”Se till att älska läsarna för att få samma perspektiv som journalisterna. Tänk på vad du kan ge och lägg säljet åt sidan.”

5            Belys problemet som du löser
Du arbetar med att lösa ett problem. ”Vem har problemet? Hur yttrar det sig? Hur går det att hantera? Hur många är det som har problemet och vilken effekt blir det?” Jag undrar om det finns en risk att bli för negativ. Anna svarar att det går att gräva ned sig ordentligt eftersom du sedan kommer med en lösning. Anna föreslår att använda ett case. För din nya kurs i privatekonomi kan det handla om en person som har blivit snuvad av en dum bank. Det fick konsekvenser men sedan fick personen ordning på sin ekonomi. I tips 6 bjuder du nämligen på lösningar.

6 Bjud på lösningar
Genom att visa på lösningar blir du trovärdig. När du berättar om lösningar är det viktigt att det inte uppfattas som försäljning. Anna Fagerström påpekar att ”journalister ska vara fristående och oberoende. De kan inte rekommendera ett speciellt företag.” För att hålla dig på rätt sida av skiljelinjen anser Anna att det är bra att utgå från sin egen person och de egna drivkrafterna. ”Är du en frisör som är bra på ditt yrke ska du inte lyfta fram när det går att boka tid. Du kan istället berätta om varför du älskar hår, vilka frisyrer du gillar och var du fann din passion. Det handlar om att inspirera.” Tänk på storytelling och berätta istället för att ha säljfokus.

7 Tänk bildmässigt
Har du bra bilder och bildidéer är det större sannolikhet att du kommer med. ”Du behöver inte själv ha bra bilder men du bör ha en idé om hur det kan se ut bildmässigt.” På sin föreläsning visar Anna ett klipp där programledarna i Nyhetsmorgon slår sönder datorer och berättar att det finns ett Anger room i Dallas. Svenska psykologer sitter sedan i morgonsoffan och diskuterar sätt att hantera ilska. Det är få av tittarna som kommer att åka till Dallas men det blir bra bilder. Finns det någonting som går att illustrera och som ligger nära det du arbetar med?

Anna säger att bild och speciellt film ger oss ett starkare intryck av en annan person. Anna Fagerström använder själv video i PR-kioskens kommunikation. Hon hjälper också småföretagare att skapa sina egna filmer som kan användas för att journalister, kunder eller samarbetspartners ska få en bättre bild av dig. Hon rekommenderar miljöer som relaterar till det du arbetar med.  ”Jobbar du med matlagning ska du vara i köket. Det ska vara en städad miljö men inte steril.” Ljudet är viktigt poängterar hon. För att lyckas med filmen är det bra om du testar olika ljus och tränar för att det ska låta bättre.

Vad är din vision?
Anna Fagerströms vision är att med PR-kiosken kunna hjälpa så många som möjligt. ”Det är förvånansvärt att det är så få som vågar.” Hon vill inspirera fler till att se att de har någonting att komma med. ”Vem som helst som har en bra idé har chans att komma med.” Se till att hitta din passion för att lyckas bättre med dina presskontakter. Vad driver dig?

Anna Fagerström föreläser på mässan Eget företag.



Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar