14 sep. 2012

För första gången


Rhetoric Slam är en retoriktävling framför applåderande publik och en eftertänksam jury. I onsdags var första gången jag var uppe på scenen på Rhetoric Slam och temat för kvällens tal var Första gången. Här är mitt tal:

Allt sker en första gång. Från första andetaget till första steget och vidare med alla andra ämnen som nämnts under kvällen. Tack och lov vet vi rent instinktivt hur vi drar in den första luften i våra lungor. Första steget däremot är av en svårare karaktär. Vi reser oss trevande upp. Faller och testar igen. Och så är det med mycket annat här i livet också när vi  gör det den första gången. Vi försöker och når kanske inte riktigt ända fram.
Första gången jag insåg att jag har svårt att tackla den första gången och att inte behärska saker redan innan jag gör dem var när jag läste matte och skulle lösa en ny typ av uppgift som jag inte sett förut. Jag förstod inte hur jag skulle göra och var riktigt frustrerad. Jag hade inte frågat någon annan. Jag hade inte tittat på exempeluppgiften och i ärlighetens namn hade jag inte heller läst instruktionerna. Jag tyckte bara att jag skulle förstå dem rent instinktivt, precis som att andas.
Det var 2010 nu är det 2012. Nu kommer insikt nummer två. Min syster och hennes kompisar brukar spela zombiespelet Left for dead. Första gången gick det sisådär för mig. Jag blev mer och mer frustrerad. Det gick bara sämre och sämre ju hårdare och hårdare jag bankade på tangenterna. Till slut när jag var på branten att ge upp stannade jag till och insåg jag att det var okej att det treva sig fram ett tag eftersom det var första gången.  Det gick då lite bättre. Inte för att jag mirakulöst lärde mig spelet utan för att jag lärde mig att slappna av. 
Det tar ett tag att lära sig att strunta i kravet på att kunna saker innan en har prövat.  Det gäller att se första gången precis för vad det är, första gången och inte slutresultatet. Det sköna med den vetskapen för mig här i kväll är att oavsett hur starka era applåder är och oavsett om juryn ligger och kräks i sitt hörn eller ritar guldstjärnor så vet jag att jag är en vinnare. För första gången hjälper en att åstadkomma någonting ännu större nästa gång.
Tack så mycket

Jag letar nu efter en plats där jag kan göra lärorika fel för att bli ännu bättre på vad jag gör. Jag nyexaminerad från Säljeldning och Kvalificerad försäljning och jag söker ett arbete inom kommunikation, koordinering eller projektledning. Har du tips och idéer får du gärna höra av dig till sophiebromster@gmail.com 070 813 43 04.

Jag hoppas att vi får möjlighet att ses framöver. Kanske ses vi i publiken för Rhetoric Slams nästa event som är en utmaning mellan lärare och elever på retorikprogrammet på Södertörns Högskola.



Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar