1 juni 2012

Telefonrädsla

Tillhör du dem som ibland blir rädd för att lyfta lur? De som tycker att det kan vara obehagligt att ringa nya kunder eller att ta itu med uppföljning? Här får du tre tips som hjälper mig om jag känner så.

Vad blir resultatet av ditt samtal?
Om du ringer får du möjlighet att uppnå dina mål. Kunden får också en möjlighet att utveckla sin verksamhet, sitt liv eller var din produkt och tjänst nu gör bättre för kunden. Har du inte någon vara som förbättrar för kunden på något sätt så bör du inte sälja det. Hitta i så fall någonting annat som du tror på. Gå igenom en lista med vilka möjligheter kunderna får om de säger ja till erbjudandet du ger.

Tänk på vad du gillar hos dig själv
Ofta är det läskigt att ringa för att du är rädd att bli ratad. Vem vill få en lur i örat? Om du själv vet vad du tycker om hos dig själv är det inte lika viktigt att alla andra tycker om dig. För att påminna mig själv har jag en peppbok (som jag tidigare har berättat om här.) En annan fördel med att läsa i den är att den gör mig glad och mer redo för att göra nya stordåd.

Scenario
Ett annat vanligt sätt är att tänka - vad är det värsta tänkbara som händer? Personen säger nej eller är otrevlig. Men vad är det bästa som händer? Kunden får nya möjligheter blir glad och utvecklar sin verksamhet. Tänk på någon nöjd kund och hur stor skillnad det gjorde för henom. Vilket av det här är bäst? Vad händer om du inte ringer? Du kan vara säker på att inte få ett ja.

Läs också Vinnande mötesbokning. Berätta hur du tänker kring telefonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar