24 feb. 2012

The long tail

Att internet ger många nya möjligheter är inte någonting nytt. Det är inte the long tail heller. Däremot finns det fortfarande en stora utvecklingsmöjligheter hur vi kan använda principen, inte minst för ideella organisationer.

När dök den långa svansen upp?
Igår föreläste Tobias LandénAckebrink om Digital delaktighet i ideella organisationer. Ett av många spännande ämnen som diskuterades var the long tail. Begreppet spreds av Chris Anderson, chefredaktör för Wired och beskriver den stora mängden av det småskaliga istället för att fokusera på kioskvältande dundersuccéer.

Ulf Liljankoski skriver i sitt inlägg om the long tail:
"Chris Anderson varken uppfann eller upptäckte the Long Tail, the Long Tail har alltid existerat så länge vi har haft ett konsumtionssamhälle (konsumtion av såväl produkter, som information, sociala utbyten, intressen mm). Chris Anderson riktade dock strålkastarna mot the Long Tail, myntade uttrycket och visade på hur stor vikt the Long Tail har för dagens samhälle."
Vad är den långa svansen?
Det gröna på diagrammet visar hitmakarnas djupa penetration och höga genomslag. Det gula området är the long tail, den långa svansen, som är den stora variationen av småskaligt intresse. Via nätverk och e-handel finns det möjlighet att nå fler nischer och arbeta mer direkt utifrån den efterfrågan. Vi kan sikta på att göra mer on demand och kan vi nå tillräckligt många kluster av intressen så är den massan större än hitmakartoppen.
Picture by Hay Kranen

Hur kan the long tail användas inom ideella organisationer? 
Föreläsaren Tobias Landén påpekar att det vi säljer är inte främst produkter eller tjänster utan idéer och värderingar. Med hjälp av sociala medier är det lättare att tydliggöra dessa värderingar. Genom att titta på the long tail kan vi börja ta till vara på det mer spridda engagemanget. Engagemanget behöver idag inte vara platsbundet eftersom vi har enkla sätt att interagera digitalt. De små skarorna med stort intresse kan finna varandra vilket betyder att en organisation inte längre behöver hålla sig till tre huvudfrågor utan kan hjälpa många intressegrupper med de specifika frågorna och lotsa intresserade till dem.

Tre andra tips för digital delaktighet
  • Spelifiering (gamification): använd spelmekanik för att motivera. Ge feedback direkt t ex genom topplistor eller andra poängsystem.
  • Hjälp de engagerade i organisationen att bygga sina personliga varumärken t ex genom att skriva rekommendationer åt dem på Linkedin.
  • Använd wikipediartiklar för att visa era kunskaper och knyta ämnesord till er. Svenska Celiakiungdomsförbundet som arbetar för laktos- och glutenintoleranta barn och unga skulle t ex nyttja Wikipedias artikel om laktosintolerans.


Fritt saxad från söndagens Berglin i SvD.

Tack Tobias Landén, Ackebrink och andra deltagare för en strålande föreläsning och intressanta samtal. Efter att ha processat informationsspäcket kommer det komma mer inlägg om detta. Är du redan nu nyfiken? Skriv en fråga eller kommentar om digital delaktighet eller the long tail.

(Eller om jag nu ska följa rådet att ställa en lätt fråga för att stimulera till diskussion)

Har du via nätet mött andra som intresserar sig för samma som du som du annars inte hade fått kontakt med?


Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar