16 juli 2011

Förebilder inom ledarskap

I annonsbilagan A Perfect Guide som följde med SvD torsdagen 30 juni finns en intervju med rubriken Mästerligt ledarskap. Den består av ett samtal mellan Jan Carlzon och Linda Jansdotter Larsson. Jan Carlzon är en gammal räv inom företagsledning och är en idol för min lärare i företagsekonomi som beundrade hans arbete på Vingresor eftersom servicen ständigt överträffade kundens förväntningar. Linda Jansdotter Larsson är global chef för Trading Operations på SEB. Hon vann nyligen titeln framtidens kvinnliga ledare utsedd av Shortcut och Ledarna med motiveringen att hon är nytänkande och på ett konkret sätt väljer nya vägar. Ett exempel är att hon valde att ta bort borden under ledningsmöten för att skapa ett sammansvetsat team med närmre relationer.

En del av deras samtal som intresserade mig i egenskap av att vara född 1989 handlade om hur 80- och 90-talisterna ska ledas. Linda säger att ledarskapet ska bygga på kommunikation och dialog. Mer feedback och återkoppling krävs för åldersgruppen som också själva vill vara med i att påverka i större utsträckning. Jag kan inte uttala mig för alla andra men försäkrar att Lindas analys stämmer in på vad jag förväntar mig av en ledare. Kommunikation är även mitt eget ledord och jag tror att mina medarbetare motiveras av att ta ansvar och själva vara med och styra. Idag finns mycket stimuli för att göra sin röst hörd och de som nu växer upp med sociala medier kommar antaligen ha det än mer i blodet. Att dela med sig och få omedelbart gensvar genom bloggkommentarer och likes ökar på suget. Hur feedback än förmedlas så är det viktigt. Respons är viktigt för att utvecklas och kunna nå nya mål. För att jag ska göra min bästa arbetsinsats vill jag att det ska göra någon skillnad, att jag får bra information och att jag inkluderas i verksamheten.

Att misslyckas är den största skräcken för många. Linda säger ”Det enda misstaget man inte ska göra är det du inte lär dig något av.” Både Jan och Linda berättar om att de har misslyckats. Jan berättar om sitt första framförande som vd på Vingresor då han bara pratade om siffror och prognoser. Han ville bli accepterad och kanske vinna respekt. Kommentaren från en kompis var att det var det sämsta talet han hört. Någonting Jan har tagit till sig är att det som medarbetarna ska tänka efter ett anförande är ”Jag hör vad du säger, och jag känner vad du menar.” Någonting han lärde sig av det misslyckade talet var att emotion är viktigt.

Förutom att utvecklas via lärdomar från egna misstag går det att vända sig till ledarskapsböcker och förebilder. Linda Jansdotter Larsson anser att det kan ge inspiration och bra tips men att det inte går att läsa sig till ledarskapsförmåga. ”Det är viktigt att ha sin egen kompass och lyssna till sig själv.” Hon citerar även Oscar Wilde. ”Var dig själv, alla andra är redan upptagna.” Jag håller med om att det inte kommer gå väl om du försöker att bli någon annan och går emot din egen natur. Bland de viktigaste egenskaperna för bra ledarskap tycker jag är självkännedom. Det är svårt att få det via böcker utan det kommer genom mötet med andra människor. Däremot tror jag att det finns enormt mycket att hämta genom att lära från andra. Det är skönt att slippa göra exakt alla misstag själv.

Hur gör du för att bli en bättre ledare? Har du någon förebild inom ledarskap?

Om du följer Lindas linje och har ett eget ledarskap får du gärna berätta om det i kommentarsfältet nedanför.



Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar