"Pedagogi är en tvärvetenskap. Att vara pedagog ställer krav på dig - du ska vara komunikativ, ha fantasi, kunna planera och organisera och förstå individ- och gruppsykologi."Så lyder sammanfattningen av första kapitlet i Pedagogiskt ledarskap. Kurslitteratur för Barn och fritid skriven av Liselotte Ohlson. Läromedlet beskriver att lära ut, att lära in och ledarskapets olika sidor. Det är en överskådlig genomgång av pedagogiska stilar, konkreta tips, kommunikation och ledarroller.
För mig handlar pedagogi om förmågan att stimulera andra till utveckling och att vara flexibel, kunna anpassa sig efter gruppen. Att vara pedagogisk handlar om att fånga intresse, förstå andra och få dem att förstå dig.
För att leda andra bör du enligt Ohlson ställa dig tre frågor:
- Vilka ska ledas?
- Till vad ska de ledas?
- Hur ska de ledas?
Dessa frågor hjälper dig att sätta dig in i rollen som ledare. Du kan utgå från gruppen, hitta visionen, mål och delmål för att slutligen finna strategin att kunna nå fram. Ohlson betonar att det är viktigt att kunna ha ett situationsanpassat ledarskap. De tre frågorna är viktiga att återkomma exempelvis om det kommer nya medlemmar i gruppen, konflikter uppstår eller om situationen på annat sätt förändras.
Författaren påpekar också att en ledare ska få sina egna behov tillfredställda. Exempel hon ger på behov är:
- känna att man presterar något
- känna emotionell styrka
- få möjlighet att påverka organisationen
- vara ambitiös
- engagera sig i verksamheten
Jämför dessa punkter med listan av Erik Amnå om varför vi engagerar oss. (Läs här)
Det sägs bevingat att du inte måste vara chef för att vara en ledare och att du inte blir en ledare bara för att du är chef. Att vara chef, säger Ohlson kräver ett administrativt ledarskap. Det vill säga att dennes arbete följer modellen av Henri Fayol: POLSK.
P- planering O- organisation L- ledning S- samarbete K- kontroll.
En administrativ ledare sköter ett strategiskt ledarskap och organiserar och samordnar mot resultat.
För att vara en bra ledare är det värt att se över det pedagogiska ledarskapet. En pedagogisk ledare är en aktiv och synlig företrädare samt är socialt engagerad i gruppen som ska ledas.
Slutligen ger Liselotte Ohlson praktiska tips för pedagogiskt ledarskap. Några av dessa är:
- Vänta dig det bästa av dem du leder. Människor som bemöts positivt ger oftast ett positivt bemötande tillbaka.
- Skapa en miljö där det är tillåtet att göra fel och att göra bort sig. Kom ihåg att humor är en ofta uppskattad egenskap hos ledare.
- Ge både beröm och kritik. Var inte rädd att ge kritik, det förväntas ofta, men kritisera inte utan att du kan motivera din kritik och göra den konstruktiv. Kritik bör till skillnad mot beröm ges då ingen annan lyssnar.
- Visa intresse för det som intresserar dem du leder. Försök att agera som en av dem, trots att det är du som ledare som har huvudansvaret.
Vad är pedagogik för dig och hur kan du använda det i ditt ledarskap?
Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.
Jag gillar det du skriver. Som pedagog själv blir jag stolt när jag läser vad en god pedagog ska inneha för kompetens, wow kan jag detta...? Jo det kan jag faktiskt, ja man ska verkligen vara en allkonstnär.
SvaraRaderaDu får med många viktiga aspekter som verkligen är betydelsefulla i mötet med en grupp. Go Sophie!