15 dec. 2017

7 tips för fler mindre prestationsångest och bättre prioriteringar från Isabelle Boltenstern

Isabelle Boltenstern har varit en av mina youtubefavoriter sedan tidigare i år. Framförallt blir jag så glad över att få ta del av hennes videor om stress och utmattning. Glad?, kanske du frågar dig. Och ja, jag skriver glad eftersom Isabelle använder så mycket humor och får mig att fnissa igenkännande samtidigt som jag påminns om vad jag kan göra för att må bra. Här ta del av sju av mina favoritisabelletips om att minska prestationsångest och att prioritera. 

Tips 1: Tacka nej till en sak i veckan
Isabelle tipsar i sin video 5 anti-stress-nyårsflöften om att säga nej till en sak i veckan. Om du funderar över fler olika nyårslöften kan det vara en bra video för dig. Såklart går det att börja när det inte är nyår heller. Jag har själv inte använt det som ett nyårslöfte men har tänkt på detta tips som en extra sporre när jag tränar på att säga nej. Jag har tidigare gjort en övning där jag skrivit ned när jag har lyckats vänta med att säga ja istället för att säga ja per automatik. Det har varit väldigt hjälpsamt. Att, som Isabelle tipsar om, säga nej till en sak i veckan tycker jag har varit ett fint sätt att nästan låta det vara en tävling att lyckas säga nej till saker istället för att vara stolt över hur mycket saker jag lyckats prestera under en vecka. Det har hjälpt mig att kunna säga nej snabbare istället för att uppleva att jag ska vänta och fundera mer innan jag säger nej. Någonting jag är nyfiken på att testa är att göra en säga nej-lista. Isabelle säger att det kan vara en överkursnivå att dokumentera för att sedan i slutet på året gå tillbaka och inse hur lite nejsägandet har fått dig att missa. Ofta säger vi nej till bra saker.

Isabelles video med flest av mina favorittips heter 10 sätt att lindra prestationsångest. Så om du bara ska titta på ett klipp är det videon jag rekommenderar allra varmast. Härifrån kommer nämligen tips två till fem.

Tips 2: Välj ut personer vars feedback du lyssnar till
Det är lätt att lyssna till alla håll och bli överväldigad av olika röster. Antagligen är det ännu starkare för Isabelle och andra som är offentliga personer än vad det är för mig. Men även för oss som inte finns på TV är det lätt att många vill tycka och tänka om det vi gör. Då kan Isabelles tips vara användbart för att kunna sålla bland de personer hon ska lyssna på. Hon har valt personer som hon litar på, som berättar sanningen och som vill henne väl. Jag tycker att det låter som bra kriterier. Kanske passar andra kriterier bra för dig eller ett annat antal. Oavsett är det ett bra tips att försöka hitta rätt röster i sorlet av åsikter.

Tips 3: Var snäll mot dig själv 
Isabelle tipsar om att vara snäll mot sig själv och kontrasterar vad vi säger till en kompis som klantat sig och vad vi tänker om oss själva när vi har råkat göra samma sak. Jag älskar den här tanken. Idén är också en del av vad psykologiforskaren Kristin Neff kallar self-compassion. Under min första termin på psykologprogrammet gjorde jag Claudia Holmströms Habitud-utmaning bättre relation med självmedkänsla. Att läsa mer om självmedkänsla, self-compassion, och som Isabelle säger att tänka på att vara snäll mot sig själv är helt klart bra tips.

Tips 4: Det är okej att ångra sig
Isabelle poängterar att bara för att vi har planerat in någonting eller sagt att vi ska göra någonting så är det inte förbjudet att ändra sig. Jag har flera gånger tänk "nu har jag sagt ja till detta så nu får jag göra det!" Då brukar jag tänka på när jag läste företagsekonomi på Nackademin och min lärare pratade om sunk costs. Bara för att vi har investerat mycket i någonting betyder inte det att vi ska fortsätta göra det. Det kan vara en bättre satsning att låta den investeringen misslyckas än att fortsätta slösa resurser på ett sjunkande skepp. Som wikipediartikeln om sunk costs poängterar så är det svårt för oss att tänka på det här sättet. Vi vill inte förlora någonting. Men som Isabelle säger är det helt okej att ändra sig. Det kan vara väldigt läskigt men helt klart värdefullt. Den här tanken tycker jag är bra att bära med sig i jobbsammanhang men också i privatliv. Det finns inte någon poäng att fortsätta vara i en relation bara för att den har pågått länge. Om du separerar från någon betyder det ju inte att de tidigare 20 åren är bortkastade. Det betyder bara att du idag inte vill leva 20 år till med en person. Och en relation är inte mer värd att stanna i för att den har varat 20 år istället för 4 år. Det är värdefullt att fortsätta satsa på någonting som framöver kan leda till någonting bra. Annars är det helt okej att bryta av och välja en ny väg. 

Tips 5: Fira minsta lilla
Någonting jag verkligen gillar med det här tipset är att Isabelle poängterar att det finns många olika saker att fira. Hennes förslag att bjuda över vänner på en Nu har jag sökt 20 nya jobb-middag är fantastisk. Det är det fantastiskt för att det ett ett så fint exempel på att vi har olika saker som vi tycker är svårt och at det är värt att fira våra ansträngningar. Att belöna ett beteende ökar också chansen att det kommer genomföras igen. 

Tips 6: Tänk på döskallen i tidsplaneringen
Isabelle poängterar att det finns saker som tar energi trots att vi inte vill det. I videon Konsten att prioritera ger hon exempel att bli dumpad, räkna kalorier och att bekämpa patriarkatet. Videon är också väldigt bra för att få ett sätt att titta på hur du vill fördela din tid på olika områden i livet. Här i bloggen har du tidigare kunnat läsa om att jag använder en livskompass för att se över mina prioriteringar. Men där har jag inte lagt in all tid och energi som går till saker som jag inte har tänkt på eller planerat över. Men som Isabelle poängterar är "stapeln med dödskallen en lurig jäkel". Vi kan inte alltid styra över den.

Tips 7: Mät i mer än bara tid
Jag har varit mer noga med att räkna jobb i hur mycket tid jag ska lägga på dem. Men Isabelle har verkligen en poäng i att det inte bara är tid som spelar roll. I videon 10 saker jag lärt av min utbrändhet säger hon att det tar mycket mer energi för henne att ha en livesändning i fyra timmar än att göra research i samma antal timmar. För mig är det likadant men trots det kan jag tänka att jag borde orka plugga, jobba och engagera mig ideellt ungefär lika mycket oavsett vad jag gör. Men såklart tar vissa saker mer kraft än annat. Så jag ska helt klart fundera mer över om jag ska mäta på något annat sätt eller om jag framförallt ska ha detta tips som en påminnelse om att varva uppgifter som tar mer och mindre energi. Om du har något bra tips på att mäta så får du gärna tipsa mig.

Tipsa också gärna om du har andra videoklipp, blogginlägg eller artiklar med bra tips. Oavsett om du redan har dina förebilder, om du har sett Isabelles hela lista på youtube eller om du redan gör flera av dessa tips i din vardag så hoppas jag att detta blogginlägg har varit givande för dig.

Fira framgångar! Det är ett av mina favorittips av dessa sju.
Den här bilden är från Katy Perrys konsert 2015 som är ett kärt
 minne för mig. Jag gissar att underhålla hela Globen är en uppgift
som tar mer energi per timme än vad det har tagit för mig att skriva
detta blogginlägg. Jag skulle tacka nej till att sjunga på en stor arena
men skulle gärna fira med att flyga runt med kalasballonger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar