Varför ska
organisationen få fler medlemmar? Det är en av frågorna som författaren Niklas
Hill ber oss att reflektera kring och det är en av frågorna som RFSU Örebro
diskuterade under en workshop i veckan. Under workshoppen ledde jag även
föreningen i samtal kring hur vi kan nå fler medlemmar på ett normkritiskt sätt
och hur det går att vara välkomnande och bygga gemenskap. Precis som
workshoppen kommer det här inlägget att utgå från boken Inkluflera för att ge
tips om inkluderande medlemsrekrytering.
Inkluflera är en
bok skriven av Niklas Hill som är utgiven av Trinambai. Underrubriken berättar
vad boken handlar om och redan på framsidan får du se de sex områdena som
Inkluflera berättar om:
1.
Omvärldsanalys
2.
Medlemsmodellen
3.
Normkritik
4.
Tillgänglighet
5.
Gemenskap
6.
Folkbildning
Omvärldsanalys
handlar om att se över hur det är för ideella organisationer generellt. Vad har
vår förening gemensamt med andra föreningar i området? Vad gäller för
organisationer i Sverige och vad är aktuella frågor internationellt?
Medlemsmodellen
handlar om att se över hur medlemmar kan rekryteras, aktiveras och behållas i
föreningen. Det här steget bygger på Niklas tidigare bok som är skriven
tillsammans med Angeli Sjöström Hederberg och som jag bloggade om redan 2011.
För att se över hur organisationen ska lyckas med detta rekommenderar Niklas
och Angeli att:
1.
Reflektera kring organisationens syfte, vilken
roll medlemmar har i organisationen och varför fler skulle behövas.
2.
Analysera vem som är den typiska medlemmen idag
och vad som saknas för att ni ska vara inkluderande.
3.
Attrahera potentiella medlemmar så att de får se
att ni existerar och kunna bilda sig en uppfattning om organisationens syfte
och verksamhet.
4.
Rekrytera genom att faktiskt fråga potentiella
medlemmar om de vill gå med i organisationen.
5.
Introducera medlemmen så att hen upplever sig
välkommen i föreningen och kan bli en del av organisationen.
6.
Hantera eventuellt missnöje som uppstår när
medlemmen inser att hen inte håller med om föreningens alla åsikter eller inte
trivs så bra som hen önskar.
7.
Aktivera medlemmen för att ta tillvara på allas
perspektiv, erfarenhet och engagemang.
8.
Utvärdera hur medlemsarbetet fungerar, vilka
satsningar ni har gjort och vad som kan vara bra att satsa på framöver.
I Inkluflera berättar
Niklas Hill att det är extra viktigt att tänka på normkritiken i alla steg av
medlemsmodellen. Det berättar han mer om i nästa viktiga perspektiv.
Normkritik handlar
om att se vilka osynliga regler som finns i organisationen. Här analyserar ni
vad ni förväntar er även om det är outtalat och egentligen inte är någonting
som ni tänker måste vara så utan bara det som ni tycker är det vanliga och det
som kan passera obemärkt förbi. Med normkritiken som verktyg kan ni låta
medlemmarna delta utan att uppleva sig ifrågasatta eller utsatta.
Tillgänglighet handlar
om att vi alla ska kunna medverka i öppna föreningar oavsett medlemmarnas
funktionalitet. Lokalen ska kunna gå att komma in i utan att bli utestängd av
att lokalen är två trappor upp utan hiss. Det ska gå att vistas i lokalen utan
att få en reaktion av all parfym och att kunna medverka i övningarna oavsett om
det går att se papper som delas ut eller inte.
Gemenskap handlar
om var som förenar i organisationen. Vilka visioner delar medlemmarna? Hur
knyts band mellan medlemmarna och vilka tillåts vara med i gemenskapen? Vilka
kan känna sig trygga i föreningen och uppleva sig vara välkomna precis som de
är?
Folkbildning handlar
om bildningens grund i demokrati. Du har säkert hört talesättet kunskap är
makt. Att bjuda in fler att lära sig av varandra och att dela erfarenheter gör
organisationen mer välkomnande. Hur tar föreningen tillvara på kunskaper?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar