20 jan. 2012

Motivera och motiveras

Motiverar du andra på samma sätt som du själv finner motivation? Är det det bästa sättet eller vad kan du annars göra för att motivera?

Ibland är det lätt att se det egna perspektivet och svårt att se andras. Carina Lätt, författaren till Att coacha grupper säger att det inte hjälper att fråga "Varför är inte denna person motiverad?" Därför att det snarare handlar om att hitta rätt genom att ställa frågan "För vad är denna person motiverad?"

Hon citerar även Chris Browns seriefigur Hagbard "Omotiverad är den som inte vill det jag vill att den ska vilja." Vi kan ibland missuppfatta och tänka att en person är omotiverad eftersom vi inte vill arbeta för samma sak eller kanske på samma sätt.

Enligt Lena Löfdahl som undervisat i kundpsykologi på Nackademin är den bästa motivationen när inre motivation och yttre motivation kombineras. Det är både en självdriven lust att göra någonting med intresse, nöje och meningsfullhet som grund som kombineras med belöningar från andra som betyg, lön eller beröm.

Hon beskriver motivation utifrån tre komponenter:

  • Inre faktor: kraften som sätter igång ett beteende eller en handling.
  • Resultera i mål: drivkraften behöver resultera i ett mål som glädje eller bra resultat.
  • Självförtroende: tillsammans med drivkraft och mål krävs självförtroende för att lyckas hålla processen igång 

Den inre motivationen påverkas av att du förstår uppgiften du ska utföra, begriper syftet med den, att du är delaktig,  har en bra arbetsmiljö och får variation.

Den yttre motivationen med morot eller piska som medel att höja motivation och höja resultat diskuteras av bland annat Dan Pink. RSAnimated har illustrerat Dan Pinks föreläsning om motivation. Där berättar han om att yttre motivation i form av belöningar fungerar som drivkraft för att höja prestationer för rent mekaniska uppgifter. Men när uppgifter krävde kognitiv förmåga fungerade inte belöningar som förstärkande. Tvärt om! På en arbetsplats är inte högre lön den direkta faktorn för högre prestationer. Dan Pink berättar att det handlar om att ge tillräckligt hög lön för att medarbetarna inte ska behöva fokusera på pengarna. Det finns då tre faktorer som ger högre motivation:

  • Frihet: att själv få styra och få utlopp för de egna idéerna
  • Utveckling: att få bli bättre, bemästra och utvecklas inom någonting
  • Mening: att få bidra och göra skillnad
Våra grundläggande behov som liknar dessa faktorer lyfts även fram i boken Medlemsmodellen av Niklas Hill och Angeli Sjöström. Vi vill känna oss kompetenta, betydelsefulla och omtyckta. För motivation krävs därför en uppgift som vi behöver anstränga oss lite för att nå så att vi får möjlighet att känna att vi presterar och gör ett bra arbete. Vi vill bidra, känna gemenskap och få uppskattning. Därför är vi också rädda påpekar författarna till Medlemsmodellen. Vi är rädda för "att bli ignorerade, förödmjukade eller avvisade." För att motivera andra är det därför viktigt att du skapar en trygg atmosfär där alla bekräftas.

En atmosfär med ett öppet klimat gör att det är lättare att testa och vara kreativ. Du kan lättare finna din motivation och dina drivkrafter. För att andra ska finna sin motivation är det alltså en miljö där de kan få göra skillnad och utvecklas genom att det är okej att ibland få misslyckas. I ett klimat där vi känner till att vi har olika motivation, att vi brinner för olika frågor eller kanske samma koncept med med olika utförande, så kan vi tillsammans nå högre motivation och lyckas med målen.




Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar