9 sep. 2011

Genomför en marknadsundersökning! - Få svaren du söker

Vilka behov har egentligen kunderna? Vad är deras åsikter och hur kan tjänster och produkter utvecklas? Dessa frågor kan besvaras med hjälp av marknadsundersökningar. Det är precis vad företaget Gullers Research arbetar med och som du idag får läsa Pia Gullers berätta om i dagens intervju.

Pia Gullers grundade Gullers Research år 2010 efter mer än tio år i branschen från olika marknadsundersökningsföretag.  Hon berättar att alla företag, organisationer och föreningar någon gång har behov av att genomföra en marknadsundersökning. En bra marknadsundersökning ger kunskap om marknaden och kunderna. Pia Guller säger att den "kan användas för att utveckla tjänster och produkter baserat på kundinsikt. En dålig undersökning är i värsta fall bara slöseri med pengar - är upplägget inte genomtänkt och frågorna rätt formulerade kan den bli oanvändbar."

Pias viktigaste tips för att lyckas med undersökningen är därför att göra ett grundligt förarbete. Där ingår det att ställa sig olika frågor.

  •  Vad är syftet med undersökningen?
  •  Varför ska undersökningen göras?
  •  Vilka frågor vill vi få svar på? 
  •  Vem är det som ska svara på frågorna?
  •  Vem ska använda resultaten?
  •  Vad ska resultaten användas till?

Genomförandet delar vanligen in undersökningar i två grupper: kvantitativa och kvalitativa. Pia Gullers berättar att båda typer har sina styrkor och sina svagheter och att det ofta finns behov av att använda båda två.

Pia reder ut begreppen:
"En kvantitativ undersökning ger svar i siffror - hur många tycker si eller så, hur stor andel gör på ena eller andra sättet. Här behöver man fråga ett stort urval och gör statistiska urval och beräkningar."

"En kvalitativ undersökning går i stället på djupet. Syftet är att få en förståelse för varför konsumenten/kunden/medlemmen gör på ena eller andra sättet. Olika metoder som används är personliga möten eller gruppdiskussioner."

"Ofta inleds ett undersökningsupplägg med en kvalitativ studie och när dessa resultat analyserats gå man vidare och gör en kvantitativ studie för att se hur många som representerar de resultat man har fått fram i den kvantitativa delen."

Göra själv eller anlita en konsult? Valet bör enligt Pia Gullers grundas i vad undersökningen ska användas till och vilken information som behövs. Hon påpekar att det säkert resan fins mycket information inom företaget. "Men någon ska samla ihop den och analysera den." Pia säger också "ska resultatet publiceras eller användas externt i marknadsföringen tycker jag att ett undersökningsföretag/konsult alltid ska anlitas.

Utveckling hjälps framåt av marknadsundersökningar. Pia Gullers tycker personligen att det är högsta ledningen som ska driva strategierna för marknadsinformation och kundsinsikt. Planeringen som baseras på undersökningarnas resultat gör att företaget förbättrar möjligheten att lyckas.

 En tendens hon märkt av och ser risker i är att besluten om marknadsundersökningar flyttas nedåt i företag och organisationer. "Detta kan innebära att ansvaret ligger hos någon som inte har överblick över hela verksamehten och att informatinen som samlas in blir för snäv eller i värsta fall "stannar" någonstans i organisationen och inte används strategiskt"

Pia Gullers har specialiserat sig på kvalitativa undersökningar och berättar att hon har märkt av en förändring även bland de svarande.  När hon började undersöka upplevdes det känsligt för deltagande att visa upp sina hem. Attityden är nu annorlunda berättar Pia. "Idag är folk mycket villiga att berätta och kan själva gärna ta bilder från sitt hem och sin familj för att visa hur man gör i olika situationer." Integriteten är självklart fortfarande viktig och någonting en undersökare har respekt för i alla lägen. Pia tipsar om att vara med i en undersökning om frågan kommer. "Många tycker att det är trevligt att träffas i en fokusgrupp."

Pia Gullers på Gullers Research
Tack till Pia och Gullers Research för råd till medlemsundersökningen som genomförs i det Regionala Kommunikationsprojektet, projektet jag ledar under min praktik på Svenska Celiakiungdomsförbundet (SCUF).

Hur jobbar du och ditt företag med kundinsikt? Berätta om du har tips eller dela med dig av dina funderingar.




Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar