11 mars 2011

Den snälla företagaren

— en intervju med Jenny Forsberg


Jenny Forsberg är på bloggturné med sin nya bok Den snälla företagaren – praktiska affärsråd för småföretagare. Till vardags bloggar Jenny på Jennys författarblogg och driver soloföretaget Klartext, där hon skapar begripliga texter.

Vad innebär det att vara en snäll företagare?


Jag tycker att en snäll företagare är omtänksam och hjälpsam mot alla, inte bara mot sina (potentiella) kunder utan också mot samarbetspartners, kolleger, konkurrenter och inte minst sig själv. Att vara snäll betyder däremot inte att vara mesig. Det finns tillfällen när ett bestämt och tydligt nej är det snällaste man kan säga till någon. I det snälla sättet att driva företag ingår även att ha respekt för sig själv, sin tid och sin kompetens – så att man till exempel tar tillräckligt betalt för sina tjänster och inte behöver jobba ihjäl sig för att få tillvaron att gå ihop.


Jenny, du skriver att vi ska tänka tvärt om: se konkurrenter som kollegor och kunder som medmänniskor vars problem vi kan lösa. Hur påverkar det vårt företagande?


Att bli framgångsrik behöver inte ske på andras bekostnad. Tvärtom tror jag att det finns allt att vinna på att se konkurrenterna som kolleger. Man kan samarbeta med konkurrenterna när man behöver fler eller andra resurser än dem som finns internt, man kan utbyta kunskaper, man kanske gemensamt kan skapa en större marknad för tjänsterna om man talar gott om varandra – och på så sätt skapa fler jobb både för sitt eget företag och för konkurrentens. Och så vidare. Och om man bygger relationer till sina kunder och betraktar dem som medmänniskor så är det mer troligt att de vill fortsätta att vara ens kunder

Vilken utveckling önskar du se i Sveriges företagande?


Jag önskar mig att världen i allmänhet och affärsvärlden i synnerhet blir en snällare plats att vara på. Min uppfattning är att det snälla sättet att vara företagare ligger i tiden. Det är ute att ha tagelskjorta och följa jantelagen, men det är inne att vara snäll och lycklig och ha roligt :-)

Hur tror du att Den snälla företagaren kan påverka?


Det bästa med snällhet är att det smittar. Om du är snäll mot någon så kommer den personen inte bara att vara snäll mot dig tillbaka, hon kommer också att vara snäll mot nästa person hon möter. Därför kan vi tillsammans sprida snällhet! Jag hoppas att Den snälla företagaren kan öka medvetenheten om att det är både roligt och lönsamt att göra affärer genom att vara snäll.


 
Tack Jenny för ditt deltagande och de intressanta svaren. 

Tycker också du att Den snälla företagaren verkar spännande? Köp boken och lär dig med om att vara snäll mot andra och dig själv! 

Under bloggturnén (till och med den 23 mars) kan du köpa Den snälla företagaren med 20 procents rabatt hos TUK förlag. Uppge rabattkoden BLOGG för att få din rabatt.





Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar