8 mars 2011

JA! Programmera dig själv positiv!

I en dammig låda har ett kompendium från ett seminarium med Bruce King legat de senaste veckorna på Help at Works kontor. Nu ligger det istället på mitt skrivbord, avdammat och nyläst under en av mina inspirationspauser. Titeln är How to Double Your Sales – Fast!

Bruce King säger att vi lyckas bättre med vår fösäljning om vi programmerar oss själva. Under seminariet förklarar King att hjärnan har olika kanaler och att deras kopplingar med varandra programmeras mellan det undermedvetna och medvetna. I det stora informationsflödet så är det till stor del negativa nyheter som förmedlas: jordbävningar, krig och ond bråd död. Nyhetsvärdet i en katastrof är ofta större än i någon ulligt gulligt. Bruce King säger att det påverkar oss till att programmeras till ett negativt synsätt. Poängen med How to Double Your Sales – Fast! är inte att tänka att ”jaha, då är det väl så”. Poängen är att vi ska lära oss att programmera om. Bruce King berättar sin metod för att programmera sig till en positiv person som kan fördubbla sin försäljning.

Det första tipset handlar om att skriva peppinglappar. På post-it lappar ska du skriva:
Jag (ditt namn) kommer att fördubbla min försäljning den (datum)
 Lapparna ska du sprida ut på platser där du ofta ser dem och påminns. King rekommenderar att förstärka budskapet med ett personligt mantra som du femton gånger under dagen ska säga till dig själv. King föreslår
Jag (ditt namn) är övertygad om att jag kan fördubbla min försäljning.
Det finns fler än King som lovordar positiv attityd och målbildsträning. I Max Söderplams bok JA! 2010 skriver flera olika inspiratörer. En av dem är Thomas Lundqvist (tidigare omskriven här) som påverkar att alla medicinska studier av placebo visar att positiva tankar kan göra oss friska. Det betyder också att positiva tankar kan göra dig till en bättre säljare. För att bli positiv ger Lundqvist tipset att umgås med positiva människor. Lika barn leka bäst så om du umgås med pessimister så är sannolikheten att du blir likadan. Har du istället en Gunde Svan bredvid dig som ständigt tjoar ”Ingenting är omöjligt” kommer du slutligen se världen på det sättet. För att bli positiv ger Thomas Lundqvist också rådet att visualisera den perfekta dagen. Att skapa en ”att inte göra-lista” är hans tips för att du ska sluta ägna din tid åt negativa saker. Så hör du till skaran som klagar över sena tåg och vintermörker så kan du fundera på om det ger eller tar energi. Påverkar det dig negativt? Kan du sluta med det? Thomas Lundqvist slutgiltiga tips för att bli mer positiv handlar om att skriva ned positiva saker. Lundqvist sätt att göra det är att varje dag skriva ned tre positiva saker, exempelvis kunden log när jag kom in, vi hittade ett sätt att effektivisera CRM-systemet och jag hörde vacker fågelsång på väg till jobbet.

Ola Wallström har också skrivit i JA! 2010. Han håller med om att vi ska samla på bra känslor. Hans tips är att ”spara på tillfällen då du har varit i högform, presterat din toppnivå och har verkat helt oövervinnelig”.
Jag själv har en Peppbok där jag skriver ned sådant andra sagt till mig som gjort mig glad, mål jag uppnått och olika roliga saker. Så här ser min bok ut.



Jag blir glad av boken av flera olika anledningar. Innehållet är den viktigaste faktorn då den är fylld med pepp. Boken i sig ger också glädje eftersom motivet påminner om vänskap. I skapandet av Filip Rojas Rosenqvist ligger dessutom mycket kärlek och omsorg.








Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar