13 apr. 2012

Ledarskap vid förändringar

Olika ledarskap behövs i olika situationer säger det situationsanpassade ledarskapet. Men hur ser det ut vid förändringar? Hur leder du dig själv att bryta mönster?

Thomas Lundqvist skriver om detta i Det biologiska ledarskapet. Han  berättar om sex olika strategier för förändring. Innan vi funderar på hur förändringen ska ske är det bra att tänka till en extra gång om förändringen behövs och varför. Att göra en omorganisering för att få en nyhet kan ta onödigt mycket tid och energi från organisationens syfte. Om du fortfarande ser att förändringen är nödvändig och leder er framåt ger Thomas tre tips som passar oavsett vilka förändringsstrategier du vill använda.
  1. Ta små steg och se till att varje steg är i ryggmärgen innan nästa steg påbörjas. "Ha små mål och stora drömmar."
  2. Släpp din kontroll gradvis.
  3. Det kommer alltid att finnas motkrafter och en tröghet. Ju mer kraft du sätter in ju mer motkrafter.
Att tänka förändring är första steget men för att vi ska nå utveckling behöver vi en väg framåt. Thomas Lundqvist föreslår olika strategier i Biologiskt ledarskap. Mina favoritstrategier heter Agera,  Tänk i nya banor och Var konkret.

Agera
Att gå omkring och gräma sig över att ingenting händer hjälper oss inte framåt. Att ha mod och kraft är viktigt. För att du ska få kraft och agera föreslår Lundqvist tre taktiker.
  1. Acceptera nuet
    Det gäller att inse att det som kommer imorgon börjar med vad vi gör idag. När du vill till den förbättrade framtiden kan det kännas långt borta och omöjligt att uppnå. Men acceptera var du står och börja med det. Thomas Lundqvist kopplar till AA som säger att det räcker med att varje morgon besluta sig för att inte dricka under dagen. Efter ett tag passeras en månad. Efter ett tag två. Ett år. Två. Tillslut är du vid målet.
  2. Byt vänner! Byt arbetskamrater!
    Du påverkas av din omgivning. Sitter du bredvid klagogruppen på jobbet så kommer dina tankar också gå i samma banor under kafferasten. Byt samtalsämnen och se till att omge dig med andra som vill utveckla och förbättra. De som vill lyckas istället för att snacka skit om andra. Att lyssna och ta till sig kritik är viktigt men negativa kluster är inte bra för någon.
  3. Se positivt
    Kom ihåg att processen är givande. För dagbok, loggbok eller blogg som får dig att kunna se tillbaka på hur utvecklingen har gått. När jag övningskörde hade jag en loggbok där jag antecknade vad jag gjorde, hur det gick och vad jag kände. Dagar som var lite tyngre (när jag började träna på att backa runt hörn) kunde jag bläddra igenom de tidigare sidorna och se när jag tyckte att kopplingen var svår eller problem med att få i växlarna. Det fick mig att se hur långt jag hade kommit. Undrar andra hur långt processen kommit och vilka resultat som nåtts så kan du svara. Eftersom vi bedömer i kontraster är det ett bra verktyg för "före och efter bilder".
Tänk i nya banor
Att våga tänka i nya banor är viktigt för att lämna gamla hjulspår. Här kommer det in att få fler synvinklar och ha en mer nyanserad blick.
  1. Be om hjälp
    Du ska inte tro allt du hör. För att sovra och hitta rätt i djungeln är det värdefullt att höra andras åsikter och att fråga om ditt eget agerande kan vara extra viktigt. Att bedöma den egna insatsen kan vara svårare än att mäta andra resultat.
  2. Tänk framtid
    "Det går aldrig att spola tillbaka livet hur mycket man än anstränger sig." Gå framåt istället för att ändra vad som hänt. Jag tycker också att det är viktigt att ta vara på det bra som gjorts och föra in det i framtiden.
  3. Vad fungerar?
    Fokusera på det som fungerar. Du kanske också hamnar i den fällan att räkna upp det som inte fungerar bra t ex när vi ska hitta en mötestid räknar vi upp alla dagar vi inte hinner istället för att direkt gå på de möjliga tiderna. 
Var konkret
Ibland tar vi förgivet att andras tolkning är samma som vår egen. När vi talar om abstrakta begrepp kan det bli extra svårt. Säger jag "Det är viktigt med en transparent organisation." kan det betyda helt olika för mig än vad det gör för dig. Lundqvist säger "Vi styrs både av vår egen självbild och av omgivningens bild av oss. Och dessa bilder skiljer sig nästan alltid åt." Han liknar det med 6 som från detta håll ser ut som siffran sex men från andra sidan är siffran nio. "Vem har rätt och vem har fel?" Genom att vara konkreta undviker vi onödig misskommunikation. Alla ser utifrån sitt eget perspektiv så övertygar du andra gäller det att kunna se hur det fungerar från den andra personens sida.

Imorgon är det årsmöte i SCUF, ett ungdomsförbund som arbetar för laktos- och glutenintoleranta där jag kandiderar som ordförande. Jag brinner för organisationen och ser att vi har ännu mer potential än vad vi nyttjar idag. Det jag framförallt vill förbättra är möjligheterna att engagera sig, att vi kan koordinera våra gemensamma resurser och på så sätt bli en starkare röst i samhället. 

Vad vill du förändra? 

Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar