Titeln är hämtat från Sensus frukostseminarium som i tisdags presenterade hur du kan lyckas med opinionsbildning. Alla som vill påverka bör utveckla sin opinionsbildning och för att hjälpa föreningar med just det har Sensus tagit fram materialet Opinionsbilda lokalt.
Malin Tappert ledde seminariet och berättade att hon tidigare hade en bild av opinionsbildare med skum agenda. Men att opinionsbildning är viktig för att förbättra världen. För att vi ska påverka riktningen åt det håll vi önskar krävs det så klart att vi själva ser över vart vi egentligen vill. Detta är viktigt att koppla till organisationens vision och syfte.
The golden circle berättar om att vi ska börja med att ställa oss frågan varför? När vi har syftet klart kan vi sedan staka ut en väg genom att besvara frågorna hur? och vad? Att hela tiden hålla diskussionen levande är viktigt för att vi ska hålla oss i rätt riktigt. Deltagaren Mattias Wihlgaard från KFUM påpekade att det är lätt att organisationens varför? ibland drunknar i allt tänkande kring vad? Han poängterade även att det är viktigt att hitta sin nisch. Att endast ha "Rädda världen" som sitt syfte kan göra det svårt att hitta vidare när vi ska välja projekt och samarbetspartners.
![]() |
The Golden Circle |
![]() |
Hitta när era mål stämmer överens, den gemensamma drömmen, och jobba vidare med dem. |
Hur du och din organisation bäst påverkar är upp till er. Behrang Miri intervjuas också i Sensus material Opinionsbilda lokalt. Han säger "De bästa opinionsbildarna är eldsjälarna som i vardagen alltid talar om den viktiga frågan." Han påpekar att det kan vara genom en organisation men även kan vara när du kör taxi eller som i hans fall genom rap.
Vill du få mer inspiration kan du se på Sensus filmer. Är du intresserad av att veta mer om vad som sades på sensus seminarium läs en sammanfattning från sociala media här via Storify.
Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar