21 okt. 2011

Storytelling - intervju med Ingela Skullman

Det var en gång... är en vanlig inledning på klassiska sagor. Storytelling är ett begrepp det har pratats om ett tag , berättande för privatpersoner och för företag. Det finns i olika syften: marknadsföring, varumärkesbyggande, jobbsökande och ännu mer. Idag berättar Ingela Skullman, VD för TeamFactory om sin syn på storytelling och hur de arbetar med att hjälpa privatpersoner och företag med sina berättelser.

För att beskriva kärnan i storytelling delar Ingela Skullman med sig av Sean Buvalas citat ”Storytelling är att avsiktligt dela med sig av en berättelse i ord och/eller handlig till gagn för både lyssnare och berättare.” Det är en metod med kraft och möjlighet till stort genomslag utan att behöva vara kostsam.

TeamFactory arbetar med research på olika sätt med privatpersoner och företag men Ingela Skullman säger: ”En berättelse är alltid individuell och unik oavsett om det handlar om ett företag eller privatperson”. Idag blir det personliga varumärket allt viktigare. Skullman säger ”att kunna berätta sin story är en stor del i det arbetet” och att det kan användas vid nätverkande, ansökningsbrev, CV:n och intervjusituationer. En organisation som vill lyckas med sitt berättande bör "se alla sina medarbetare, nuvarande, kommande och före detta som bärare av företagets historier".

Hur byggs då en berättelse? Ett vanligt fel är att tro att det ska vara en påhittad saga. Skullman betonar att det ska bygga på fakta och vara sanningsenligt för att vara en story. Däremot kan det inte vara allt för mycket fakta eftersom syftet är att den som hör sagan ska komma ihåg den och kunna berätta den vidare.
Ingela Skullman twittrar om storytelling och delade bland annat detta om CV-storytelling ”Din berättelse ska bygga på sanning men man brukar säga att en bra berättelse utgörs av 1/3 upplevt, 1/3 stulit, 1/3 fantasi”
Såhär utvecklar hon det :
Upplevt = Storytelling bygger alltid på sanning. Upplevt är något du tänkt, varit med om, minns, eller drömmer om etc. 
Stulit = Läs vad andra har skrivit. Kan man hitta i sitt tycke grymma uttryck,formuleringar, idéer, tankar etc så använd dem och gör om den till dina egna. Kopiera inte bara rakt av – i så fall bör du hänvisa eller citera källan. Ett exempel är när jag/vi skulle skriva en story om en norrländska. Temat i storyn var det ”norrländska lugnet”. Hur vi än vände och vred så fick vi inte till formuleringen. Till slut så Googlade vi helt enkelt på begreppet och fick inspiration till fantastiska metaforer och beskrivningar.

Fantasi = Utgå från fakta och måla sedan ut situationen med omgivning, händelser, vad som sägs etc. Spänning är inte nödvändigt, men skadar inte. Dramatisera!

I det Regionala Kommunikationsprojektet jag driver under min praktik på Svenska Celiakiungdomsförbundet vill jag lyfta frågan om berättelser och hur vi samlar dem för att visa nuvarande medlemmar och potentiella medlemmar vinsterna av organisationen. Svenska Celiakiungdomsförbundet hjälper gluten- och laktosintoleranta barn och unga att må bättre och för någon vecka sedan ringde en förälder och berättade om sin dotter som hade varit med på sommarlägret. Flickan hade haft en jätterolig vecka och när hon kom hem var hon stolt över att visa upp sin tröja med trycket jag är glutenfri. Pappan berättade att hon vägrat lämna ifrån sig tröjan förutom ibland till tvättmaskinen och att hon varit noggrann med att ha den på varje fotografi som togs under resten av semestern. För mig är det en berättelse som tydligt visar vad gemenskapen gör gör skillnad. Det är en historia jag berättar för mig själv för att få motivation. För andra för att tydliggöra vad organisationen kan betyda för individer.

Storytelling är ett gammalt grepp som än idag känns högst levande. Ingela Skullman förutspår att normer kring CV-skrivande kommer att förändras så att vi går från fokus på nyckelord till att som Nick Corcodilos säger vara en historia som bygger på individens varumärke. "Som arbetsgivare letar man inte efter nyckelord utan efter nyckelpersoner."  Är du mer intresserad av CV-storytelling? Läs Metros artikel med TeamFactory här.

Ingela Skullman


Vad tror du om varumärkesbyggande och berättelser? I en tid där försäljning fokuserar mycket på att sälja emotioner kanske berättelser kommer att bli än mer starkare än idag. Dela gärna med dig av dina tankar.




Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.

1 kommentar:

  1. Hej alla, jag är här för att vittna om hur jag blir rik och berömd framgångsrik modell i världen, jag har gått igenom svårigheter i flera år, sedan jag förlorade mina båda föräldrar, jag kunde inte gå vidare med min bärare p.g.a. ekonomisk lösning då, tills för fem månader sedan, menade jag en vän som introducerade mig i frimurarfamiljen, först var jag rädd för att gå med, eftersom jag har läst så mycket falska nyheter via internet om frimurarfamiljen, och som jag nu vet det är inte sant, allt var falska nyheter, och jag vill använda detta tillfälle för att säga ett stort tack till frimurarfamiljen, alla bröder och systrar i denna familj, jag är så tacksam för det stöd ni alla ger mig, och för de som trodde att frimurarfamiljen är ond, som inte känner till den här familjens regler och förordningar, snälla sluta döma om du inte känner till, och sluta dela falska nyheter, om du är intresserad av att bli medlem och njuta av frimurarfamiljens fördelar, kontakta av icial adress nedan för mer information.
    WhatsApp; +31687329133
    E-post; info.masonic.oregon@email.cz
    E-post; info.masonic.oregon@gmail.com
    Eller läs mer om oss på Facebook-sidans länk; https://web.facebook.com/infomasonicoregon

    SvaraRadera