19 maj 2017

Ta ansvar! - Eller inte.... Fundera först på lådorna.

Hur ska vi fördela ansvar på ett rättvist och hållbart sätt? Det finns vissa saker som hamnar mellan stolarna och annat som flera olika personer går och gruvar på enskilt istället för att hitta en gemensam lösning. Sofia Norberg har studerat samverkan mellan pedagoger och föräldrar och presenterade på UR Samtiden om att hon brukar tänka på fördelning av uppgifter utifrån en tankemodell med ansvarslådor.

I Sofias tankemodell har vi alla ansvarslådor. Dessa lådor har ett varierat innehåll med bland annat:

Konkreta uppgifter - Dessa är utifrån yrkesrollen och kan vara att skriva remissvar, boka lokaler till ett möte eller att hålla en presentation på en konferens. Det kan vara stora uppgifter eller mindre. Sådant som är tillfälligt eller ständigt återkommande.

Diffusa uppgifter - Detta är mer övergipande som att skapa bra stämning, vara generös mot kollegor eller att ha en problemlösande attityd.


De konkreta uppgifterna är lättare att känna till och planera inför. De diffusa uppgifterna är lätta att ta på sig utan att de märks av och de skrivs inte in i någon veckoplanering. För att veta vad som ligger i ansvarslådan rekommenderar Sofia att ha en avstämning två gånger per dag. Till exempel kan det vara bra innan lunchen och vid arbetsdagens slut. För att stämma av både de konkreta och diffusa uppgifter tipsar Sofia om att ställa sig själv frågor som: 
  • Vad har jag ansvar för? 
  • Vad har jag tänkt på? 
  • Vad jag jag oroat mig för? 
  • Vad har jag påmint andra om?
Efter att ha ställt sig dessa frågor rekommenderar Sofia att stämma av om någonting saknas och att se om det är en lagom anpassad ansvarsmängd samt att se om det verkar överlappa med någon annan och därför vara otydligt. Ligger någonting i flera personers lådor säger hon att det är viktigt att hitta ett bra sätt att dela på det.

Min uppfattning är att vissa av oss vill lägga in alldeles för mycket i våra lådor. Ibland blir andra lättade av att vi tar över någonting men ibland är det oönskat och vi lägger saker i våra lådor trots att de mycket väl får plats i den andras låda och den andra kanske föredrar att ta hand om det själv. Det finns många skäl till att ta på sig ansvar. Vi vill vara generösa och hjälpsamma. Vi vet att vi är bra på någonting och tycker att det är roligt att göra det. Vi vill lära oss mer av någonting. Vi får det nedkört i våra lådor av någon annan.

Det finns tillfällen och skäl som gör att det är väldigt bra att ta ansvar. Men det finns också tillfällen då det är bra att backa. För att verkligen kunna ta ansvar eller att välja att inte göra det är det bra att känna till de diffusa uppgifterna. Sofia Norbergs avstämningsfrågor är ett sätt att tänka på detta. Någonting som jag gillar med hennes tankemodell är att lådorna påminner om att det finns en begränsad mängd utrymme för vilket ansvar vi ska ta. Det är en viktig faktor att komma ihåg när vi väljer vilken låda ansvaret ska ligga i.


Vad finns i lådorna? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar