7 okt. 2011

Gör nyhetsbrevet intressant!

Ett nyhetsbrev kan bestå av text skriven direkt i mejlet, en rad med länkar  till artiklar eller vara en snygg mall med färgglada bilder. Det finns en stor variation i utformande och i syfte. Tipsen idag är hämtade från olika platser och är generella för att kunna passa även för ditt nyhetsbrev. 

Boken 100 sidor om att starta, driva och tjäna pengar på ett nyhetsbrev av Anders Frankel säger att det finns tre viktiga faktorer som avgör om ett nyhetsbrev blir öppnat eller inte. 

  1. Avsändarnamn - Vem det är som skickar meddelandet
    Frankel säger att det bör vara ett förtroendeingivande namn som känns igen av mottagaren.
     
  2. Ämnesraden - Är det ett fångande ämne som berättar vad nyhetsbrevet innehåller?
    Låter ämnet "nyhetsbrev" mest lockande eller vinner ämnet "undvik de vanligaste fallgroparna"
    Precis som vid rubriker ska ämnet berätta vad som kommer tas upp och väcka intresse.

  3. Tidpunkt - När får läsaren ditt nyhetsbrev?  Om du skickar på måndag morgon kommer mottagarens inkorg vara full av olästa mejl då? Eller hur ser det ut en fredagseftermiddag?
    Anders Frankel påpekar i 100 sidor om att starta, driva och tjäna pengar på ett nyhetsbrev om att olika innehåll också kan lämpa sig bra för olika tidpunkter.
Frankel tipsar i sin bok om att skicka ut samma nyhetsbrev men dela upp mottagarna i två grupper för att testa att skicka ut dem vid olika tidpunker och mäta om det ger olika resultat. Detsamma går att göra för att testa andra faktorer.

Han har även ett annat test som han rekommenderar för att väcka tankar kring innehåll och upplägg för nyhetsbrev. 

"Testa dig själv och fundera på hur du har hanterat de 10 senaste meddelandena som kommit till din inbox. Har du läst, avvaktat eller slängt? Varför?"

Anders Frankel säger att nyhetsbrev som är roliga att läsa och som även är till nytta för läsarna är de som lyckas bäst. Ett exempel på ett sådant nyhetsbrev är Skriv klart! som skickas ut av språkkonsulten Jenny Forsbergs företag  Klartext.  I varje språkbrev delar hon med sig av ett tips för att skapa nytta för brevets läsare. Tillkrånglade talesätt är ett roligt inslag som dels är en kluring och dels är ett humoristiskt sätt att visa hur samma sak kan sägas på lättförståeligt eller krångligt sätt.

Det här är Jenny Forsbergs tips för att driva ett bra nyhetsbrev.



100 sidor om att starta, driva och tjäna pengar på ett nyhetsbrev  rekommenderar Anders Frankel att göra en utgivningsplan för att kontinuerligt skapa kvalitativa nyhetsbrev.  Där beskrivs utskicksdatum, deadline, vilka artklar som ska vara med och andra viktiga ämnen. För att få uppslag till de kommande nyhetsbrevens teman tipsar webskrivbenten Rikke Moos att samla ihop de tjugo vanligaste frågorna exempelvis bland ett företags kunder. Andra inslag kan vara boktips, intressanta länkar, kommande händelser och citat från kunder.

En stor fördel med nyhetsmejl är mätbarheten, säger Anders Frankel. Du kan då se vilket ämne som intresserar läsarna och jobba mer med den typen av artiklar. 

Region SBV, en av Svenska Celiakiungdomsförbundets sex regioner, har ett nyhetsbrev som bjuder in till kommande aktiviteter och  berättar om vad som hände på de senast genomförda. Det finns en stor potential att nyttja i ett utvecklat nyhetsbrev. Det är ett av de flera olika ämnen det Regionala Kommunikationsprojektet jag driver under min praktik arbetar för.

100 sidor om att starta, driva och tjäna pengar på ett nyhetsbrev är en intressant bok. Sedan den skrevs 2005 har det hänt mycket. Personligen tror jag mycket på Jenny Forsbergs tre korta, konkreta tips för att lyckas med nyhetsbrevet. Fler intressanta idéer kan du också läsa om på Tommy K Johanssons IT-blogg där han har gjort en nyhetsbrevsskola. Det sista tipset jag vill dela med mig av är från Anders Frankel "Testa! Testa! Testa!"





Kommentera gärna via din facebookinloggning eller använd funktionen nedan genom att klicka på kommentarer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar